ZAZ-965A
ЗАЗ-965A
1962. aastal ZAZ-965 moderniseeriti ja siirdus oktoobris konveierile nimetuse all ZAZ-965А.
ZAZ-965 muutus ZAZ-965А-ks nõukogude autotööstusele traditsiooniliselt paljude järjestikuste muudatustega – alates 1962. aasta oktoobrist (mootor vahetati välja uue mootoriga MeMZ-966 võimsusega 27 hj. ja töömahuga 0,887 liitrit) kuni kuskil 1963. aasta aprilli-maikuuni (paigaldati uus käigukast MeMZ-966 jaoks muudetud ülekandearvudega). Alates 1963. aasta septembrist muutus tagumine kapott. Number hakkas paiknema kõrgemal, muutus numbritule korpus. Nelinurkse võreja ava asemel tagumise numbri kohal ilmus mootorist õhu väljumiseks tasku numbri alla. Varasema „965А” välised erinevused hilisemast: „965” – kitsas vertikaalne embleem Dneprogessi kujutisega, kadus konks pealkirja „Запрожецъ” lõpus, esiossa ilmusid ventilatsiooniavad. Muuseas, kõik see juurutati samuti järk-järgult. ZAZ-965А-le (samuti tõenäoliselt mitte tootmise algusest peale) ilmusid esitiibade külgpindadele suunatulede kordajad.
1965. aasta detsembris ZAZ-965А moderniseeriti, seejuures mudeli tähis ei muutunud. Auto sai uue mootori MeMZ-966А võimsusega 30 hj sama (0,877 liitrit) töömahu juures. Muutus esiotsa paneel – sügava stantsitud nõgususe asemele ilmus seda kuju poolest kordav kumer reljeef mitme ventilatsiooniavaga tsentris. Koos stantsitud nõo kadumisega kadus ka seda pealt ääristanud ehisliist ja pealkiri „Запорожецъ”. Kadus ehisliist pakiruumi kaane keskel. Embleem Dneprogessi kujutisega omandas välja venitatud vertikaalse viisnurkse kuju.
Auto võeti tootmisest maha 1969. aasta maikuus. Auto müügihind sel hetkel oli 2200 rubla.
965-nda perekonna autode väljalaske kasvades võtsid need üha sagedamini osa nende aastate spordivõistlustest. Vaat, mida rääkis Ivan Koškin, testisõitja, NSVL meistersportlane autorallis, autotehase töötaja alates 1959. aastast: „965-ndal olid fenomenaalsed omadused. … Tollal olid Liidus populaarsed autorallid ja me võistlesime nendel edukalt „Moskvitšide“ ja „Volgadega“. Sõidame me ükskord Eestis lumehangede vahel, aga minu tüürimees Kolja, otsustades veidi einestada, magas maha järsu parempöörde. Meie ZAZ lendas teelt välja ja veeres mööda lumevälja nagu pall. Neli korda käis üle pea ja maandus seejärel ratastele. Mina annan gaasi, et mitte sisse jääda, ja pöördusin tagasi teele. Toetusime selgadega vastu mõlkis katust, ajasime selle sirgeks ja sõit läks edasi. Kohtunike brigaad, kes sõitis meie järel, ei uskunud oma silmi”.
Isegi tuntud võidusõitja Stasis Brundza alustas oma sportlase- ja tehnilist karjääri ZAZ-965-ga.
Vasakpoolne mudel on valmistatud töökojas „AGD”, parempoolse on valmistanud A.Mazin.
Märkasid viga? Anna sellest meile teada