ZAZ-965 „Zaporožets“
ЗАЗ-965 „Запорожец”
Tulevaste „Zaporožetsite” esiisa oli MZMA väljatöötlus Moskvitš-444, mille projekteerimine algas 1956. aastal. 1959. aastaks omandas auto välisilme meile tuttavad piirjooned, autot ennast aga hakati nimetama ZAZ-965 (seejuures pandi peale Moskvitš-444 täiendavalt kokku mitu prototüüpi, mis erinesid omavahel üksteisest kere kujunduselementide poolest, – 1959. aasta prototüüpidel olid juba vändaga alla lastavad, mitte lahti nihutatavad ukseklaasid, tagatiibade juurest oli kadunud iseloomulik kamm, gabariidituled olid paigutatud tiibadele eraldi korpustesse. Hiljem valmistati muudetud esitiibade ja stantsitud süvenditega esipaneeliga prototüübid. Nende autode gabariidituled jäid esitiibadele, kuid esipaneelile ilmus ZAZ-i embleem ja nelinurksete tähtedega pealkiri «Запорожец» – foto 1, foto 2) ning 1960. aastal lasti auto konveierile masstootmisse. Esimese partii autosid pani tehas kokku 22. novembril ja kuni aasta lõpuni laskis välja umbkaudu poolteist tuhat „Zaporožetsit“.
ZAZ-965 iseloomulikeks eripäradeks olid tagumiste hingede külge riputatud uksed, mis avanesid vastu auto liikumissuunda; tiibadele paigutatud (kapoti tasemele) gabariidituled; samuti ventilatsiooniavade kaherealine paigutus õhukoguritel. Peale selle oli kapotil numbrimärgi kohal täiendav nelinurkne võrejas ava mootori jahutusõhu välja viimiseks. auto esiosale pakiruumi peale oli paigutatud iseloomulik tähekujuline embleem, aga selle all eesmise iluvõre peal oli ukraina keeles pealkiri «Запорожець».
Autole paigaldamiseks kaaluti ja katsetati veel Moskvitšа-444 projekteerimise etapil kolme mootorivarianti. „NAMI-V” Volkswagen-Põrnika mootori koopia (vastassuunaline); „NAMI-G”, mille aluseks oli BMW dessant-amfiibauto mootor (V-kujuline); ZMA oma väljatöötlus – kahesilindriline vastassuunaline mootor, mille aluseks oli Prantsuse mootor „Citroen-2CV”. Kõik nimetatud mootorid olid õhkjahutusega. Kõige paremad näitajad olid mootoril „NAMI-V”, aga selle ainsaks puuduseks oli klappide keerukas reguleerimine silindrite vastassuunalise paigutuse tõttu: segasid rattakoopad.
Paraku osutus valituks „NAMI-G”. Vaatamata asjaolule, et see mootor oli ette nähtud eesmise asetusega autole, mis hiljem tekitas teatud paigutusraskusi. Sellel mootoril oli olemas kõige tähtsam eelis – see oli valmis tootmiseks. Tasub ära märkida, et algselt ei olnud see ette nähtud tulevase ZAZ-965 jaoks, vaid sõjaväe amfiibauto TPK jaoks. Selle tagajärjel oli terve rida tehnilisi lahendusi (taha paigutatud õliradiaator, süütejaoturi kõrge asetus, alumiinium-magneesiumsulamist korpus, kergemad silindriplokid) dikteeritud tellija (see tähendab sõjaväe) poolt ning tekitasid tsiviilkasutuses palju hoolt ja vaeva.
Massilisel ekspluateerimisel ilmnesid praktiliselt kohe auto puudused (väike pakiruumi maht, mootori kõrge müratase, halb kiirenduse dünaamika, mootori ülekuumenemine suvel, raskendatud käivitus külma ilmaga, kitsas salong), sellepärast hakkas tehas juba 1961. aasta kevadel välja töötama uut mudelit ZAZ-966 ning sama aasta novembris demonstreeriti prototüüpi Majandussaavutuste Näitusel. Mis siiski ei seganud moderniseerimast ZAZ-965 ja selle tootmist kuni 1969. aastani, millest viimased kolm aastat toodeti seda paralleelselt autoga ZAZ-966.
1962. aasta alguses viidi läbi ZAZ-965 moderniseerimine (ilma tähist muutmata ). Esimesed gabariidituled nihkusid tiibade ülaosast laternate alla. Muutusid tagatiibade õhukogurid – kahe rea žalusiide asemele tuli üks rida suuremal kõrgusel. Muutus mootorikapott – kahe grupi žalusiide asemele, mis ümbritsesid poolringina numbrituld, ilmus nelinurkne võrejas ava laterna kohal. Samuti tuleb ära märkida, et varajastel ZAZ-965-tel ei olnud sisemisi uksekäepidemeid – nende asemel oli kremooni tüüpi riiv ja rihmsilmus ukse sulgemiseks.
ZAZ-965 müügihind oli 1800 rubla (1961. aastal).
Samuti pakub huvi reklaamväljaanne, mis avaldati 1960. aastal, natuke aega enne auto seeriatootmisse laskmist ja mis jutustas lihtsas ning arusaadavas keeles (kuskil arvatavasti isegi naiivses) ZAZ-965 iseärasustest. Nimetatud raamatu skaneeringud andis meile lahkesti Viktor Peršin – skaneering 1, skaneering 2, skaneering 3, skaneering 4, skaneering 5, skaneering 6, skaneering 7, skaneering 8, skaneering 9, skaneering 10, skaneering 11, skaneering 12, skaneering 13, skaneering 14, skaneering 15, skaneering 16, skaneering 17, skaneering 18.
Kahel vasakpoolsel pildil on töökojas “AAA” (Poltaava, Venemaa) valmistatud mudel. Parempoolsel pildil olev mudel on valmistatud töökojas “Kimmerija” (Herson, Ukraina)
Märkasid viga? Anna sellest meile teada