LiAZ

Likinski Autobusside Tehas (LiAZ)

Ликинский автобусный завод (ЛиАЗ)

Likino-Dulevo, Moskva oblast, Venemaa
Московская обл., г.Ликино-Дулево

Likino Autobussitehase ajalugu algab 2. augustist 1937 – siis hakkas Moskva lähedases väikeses Likino-Dulevo linnakeses tööle Puidutöötlemise Metsandustehas LOZOD (Лесотехнический завод облагораживания древесины – ЛОЗОД). 1945. aastal nimetati tehas ümber Likino Masinaehitustehaseks – LiMZ (Ликинский машиностроительный завод – ЛиМЗ). Siin valmistati elektersaage, mootorvedukeid, vintse, mobiilseid elektrigeneraatoreid.
17. aprillil 1958 aga saabus käskkiri, mille kohaselt LiMZ-ist sai LiAZ: Moskva Rahvamajanduse Nõukogule tehti ülesandeks organiseerida siia ZiL-158 autobusside tootmine. Selleks ajaks ei suutnud Lihhatšovi nimeline tehas ZiL (Завод имени Лихачева – ЗИЛ) enam veokite ja autobusside tootmisega korraga toime tulla, seetõttu viidi busside tootmine Likinosse üle. ZiL aga keskendus edaspidi veokite tootmisele.
Nii algas tehases LiAZ autobusside seeriatootmine. Likino kõige esimene buss läks katsetustele 10. jaanuaril 1959. 1961. aasta moderniseerimise tulemusena sai bussile indeksiks LiAZ-158V. Aastatel 1961 kuni 1969 lasti välja 7045 bussi LiAZ -158V. Viimane selle mudeli eksemplar tuli välja aastal 1970.
1962. aasta esimeses pooles algas suurema mahutavusega bussi projekteerimine. Bussile sai indeksiks LiAZ -677. Arvukate katsetuste järel pandi 1967. aastal kokku LiAZ -677 esialgne partii, 1968. aasta kevadel aga algas seeriatootmine. 1978. aastal bussi moderniseeriti ja sellele anti indeks LiAZ -677М. Edasises sai see mudel veel rea väiksemaid muudatusi ja LiAZ -677М busse toodeti kuni 8. augustini 1994, kui mudeli LiAZ -677 tootmiskonveier läbi lõigati. Kokku lasti välja rohkem kui 200 000 seda marki autobussi.
1985. aastal hakati busse väikeste partiidena väikeseeriate tsehhis tootma. Suurte linnaliinibusside LiAZ -5256 seeriatootmine algas 1988. aastal ja kestab tänapäevani.
Perioodi 1991 kuni 1995 iseloomustab tehases oluline töötulemuste halvenemine, mis päädis 1996. aastal majandusliku kriisiga ja tootmise seiskumisega. Võeti üles pankroti küsimus ja 1997. aastal asuti tehast juhtima väljastpoolt, seejärel aga käivitatigi pankrotimenetlus. Samas tehti seda nii, et autobussitehase territoorium, varad ja tootmistegevus jäid alles.
Tänapäeval on Likinski Avtobus kaasaegne ettevõte, millel on suurte linnaliinibusside seeriaviisilise (mass)tootmise tehnoloogia. Näiteks 2003. aastal alustati mudelil LiAZ -5256 põhineva liigendbussi LiAZ -6212 seeriatootmist, 2005. aastal läks tootmisse madalapõhjaline LiAZ -5292, 2006. aastal aga algas mudeli LiAZ -5256 kere baasil konstrueeritud poolmadala põhjaga LiAZ -5293 seeriatootmine.
Likinski Avtobus on osa korporatsioonist Russkie Avtobusõ (Русские автобусы), kuhu kuuluvad veel Pavlovo autobussitehas (Павловский автобусный завод – ОАО „Павловский автобус“, Pavlovo linn, Nižegorodi oblast), Golitsõno Autobussitehas (Голицынский автобусный завод – ОАО „ГолАЗ“, Golitsõno linn, Moskva oblast) ja Kurganski Autobussitehas (Курганский автобусный завод – ОАО „КАВЗ“, Kurgani linn).

 

LiAZ-158V
LiAZ-677 katsemudel LiAZ-677 LiAZ-677 staap LiAZ-677A
LiAZ-677MS
LiAZ-677B
LiAZ-677MB
LiAZ-677V LiAZ-677G LiAZ-677M
LiAZ-677P PTS-TsT „Lotos“
LiAZ-5256 LiAZ-52565 LiAZ-5919 LiAZ-6212

Märkasid viga? Anna sellest meile teada

Puudub flash