MAZ-529
МАЗ-529
Üheteljelise veduki MAZ-529 välja töötamine algas 1956. aastal. Masin oli ette nähtud ekspluatatsiooniks haakes mitmesuguse sihtotstarbega erihaagistega, kui baasmasin iseliikuvatele skreeperitele ja muule mullatöötehnikale.
Auto läbis kogu vajaliku katsetuste tsükli ning soovitati 1959. aastal seeriaviisilisele tootmisele, Kuid MAZ-is ei toodetud seda kaua – paralleelselt MAZ-529 katsetustega käis selle tootmisse juurutamine alates 1958. aastast Mogiljovi linnas, tulevases S. M. Kirovi nimelises Mogiljovi autotehases (МоАZ). 1960. aastal viidi Minski autotehasest üle rühm konstruktoreid (mis oli aluseks Mogiljovi tehase konstrueerimis-eksperimentaalse baasi loomisel).
1958. aasta lõpus lasti välja masinate seadepartii tähisega MAZ-529V. Auto varustati kuuesilindrilise vesijahutusega püstklappidega kütuse vahetu sissepritse, otsevoolu ja ülelaadimisega reas-diiselmootoriga JaAZ-М206 võimsusega 165 hj. Pöördemomendi ülekandmine mootorilt ratastele toimus jõuülekande abil, mis koosnes mehaanilisest 5-käigulisest käigukastist 5. kiirendava käiguga, jaotuskastist, kardaanülekandest ja vedavast sillast. Sidur oli kahekettaline kuiv pneumaatilise võimendiga. Jaotuskast oli mehaaniline kaheastmeline. Kardaanülekanne oli lahtine kahe võlliga ebaühtlase nurkkiirusega nõellaagritel šarniiridega. Peaülekanne – tsentraalne, ühekordne, planetaarreduktoritega rattarummudes.
Autol oli üksainus vedav sild ühekordsete mittejuhitavate suure läbimõõduga ratastega. Kuna üheteljelist vedukit kasutatakse ainult autorongi koosseisus, toimub niisuguse liigendatud masina pööramine veduki ja haagise vastastikuse pööramise teel vertikaaltelje suhtes, mis kulgeb läbi vedukit ja haagist ühendava pöördemomendi šarniirsõlme. Rataste lehtvedrustus puudus. Vajalik amortisatsioon tagati suure diameetriga rehvide arvel. Roolimehhanism – neljakäiguline tigu ja sektor, hüdraulilise võimendiga. Rehvid 21.00-28″ diameetriga 1790 mm võimsate pinnasehaaratsitega, mis olid paigutatud kaldus liigendatud kuuse kujul, suutsid tagada kõrged veo- ja haardeomadused liikumisel mööda deformeeritavat pinnast.
1965. aastal sai masin kahekohalise kabiini, suurendatud võimsusega diiselmootori ja uue tähise – MAZ-529Е (fotol keskel). Vedukit hakati tootma alates 1968. aastast. Hiljem ilmusid modifikatsioonid MAZ-529I ja MAZ-529М (fotol paremal). MAZ-529М-il oli täismetallkabiini asemel „pehme“ ülaosaga kokkuklapitav kabiin.
Alates 1969. aastast teeb üheteljelise veduki konstruktsioon läbi põhjaliku moderniseerimise – auto saab rataste sõltuva lehtvedrustuse, neljataktilise diiselmootori JaMZ-238А võimsusega 215 hj, samuti juhikabiini uue väliskujunduse. 1973. aasta veebruaris läks tehas MAZ-529Е ja selle modifikatsioonidelt üle vedukauto МоAZ-546P ja iseliikuvate skreeperite MoAZ-546P-D357P tootmisele. 1989. aasta juunis mindi üle iseliikuva skreeperi MoAZ-6014 tootmisele.
Mudelite 529 ja 546 üheteljelised vedukautod leidsid laialdast kasutamist sõjaväes. Strateegilistes raketivägedes kasutati neid masinaid keskmise tegevuskaugusega ballistiliste rakettide R-12 ja R-14 portaalpaigaldajate 8U210, 8U224, 8U224P, 8U224М ja perekonna R-16 ja R-36 kontinentide vaheliste ballistiliste rakettide paigaldajate koosseisus. Insenerivägedes kasutatakse vedukeid iseliikuvate skreeperite, autokraanade ja teiste masinate koosseisus.
Märkasid viga? Anna sellest meile teada