LAZ-697 „Turist”
ЛАЗ-697 “Турист”
1958. aasta septembris lõi LAZ-i ja NAMI ühiskollektiiv turistibussi variandis katsebussi, mis sai eraldi indeksi LAZ-697 ja isikliku nime „Turist“ („Турист“). Bussi salongis olid 34 mugavat reguleeritavat istet, mille seljatugedes olid individuaalse öise valgustuse lambid, tuhatoosid ning võrgud ajalehtedele ja ajakirjadele. Bussil oli avatav katus, sundventilatsiooni süsteem koos õhuniisutusega, kalorifeerküte, mikrofoniga raadio ja põrandaalused pagasiruumid. Sellele mudelile paigaldati teleskoopamortisaatorid ja hüdrosidur. Buss kandis esmakordselt raamitud „Л“ tähe kujulist tehasemärki, mis hiljem ilutses kõigil seeriatoodetud „Turistidel“. Seda autobussi demonstreeriti NSVL-i Rahvamajandusnäitusel, hiljem aga käis tehase turistigrupp sellega Tšehhoslovakkias ja Poolas (fotod ülemises reas vasakul ja keskel).
1959. aasta juunis loodi teine variant bussist LAZ-697 „Turist“. Sellel olid pehmed ristisuunas reguleeritavad istmed ja reguleeritava kaldenurgaga seljatoed. Kokku oli salongis 33 istekohta. Samuti oli bussis 180 kraadi ulatuses pöörduv giidi iste. Kuuma ilmaga salongis sundventilatsiooni tekitamiseks oli bussi katuses nihutatav luuk (mõõtmed 1800 х 2700 mm, hiljem paigaldati samasugused luugid mõnedele seeriatoodetud LAZ-697 ja LAZ-697E busside partiidele). Loomuliku ventilatsiooni jaoks oli aga sellel bussil esmakordselt spetsiaalne õhukogur esiklaasi kohal, mille tõttu tekkis katuseserva väike „mütsinokk“. See „nokk“ sai üsna varsti kõigi seeriatoodetud LAZ busside tunnuseks. Samuti olid sellel bussil esmakordselt LAZ busside ajaloos suuremad õhuaknad, mis said hiljem kõikide LAZ autobusside lahutamatuks koostisosaks. Veel oli suurendatud eesmiste katusekallete klaaspinda. Bussile paigaldati mootor ZiL-164 ning poolelliptiliste hoobadega ja korrigeerivate vedrudega vedrustus. Pagasi jaoks olid ette nähtud bussi põranda all paiknevad pagasiruumid mahuga 3,5 m³. Fotod parem ülemine ja keskmine rida.
Seda eksemplari näidati 1959. aastal Marseille rahvusvahelisel näitusel ja 1960. aastal Genfi autonäitusel.
1959. aasta novembris valmistati veel üks katseeksemplar bussist LAZ-697 „Turist“. Seda loetakse seeriatoodetud busside etaloniks (fotod vasakul ja paremal). LAZ-697 busside seeriaviisiline tootmine algas juba 1959. aasta lõpus ja jätkus kuni 1963. aastani, kui selle mudeli asemele tuli LAZ-697Е „Turist“. 1963. aasta lõpus valmistati LAZ-697 üleminekumudel, millel olid veel madalad kere ehisliistud, kuid juba suured kõrged rattakoopad. Seeriatootmises (foto 1, foto 2) oli bussil mootor ZiL-158L võimsusega 109 hj. Bussi mõõtmed olid 9220 х 2500 х 2990 mm, teljevahe 4190 mm.
Märkasid viga? Anna sellest meile teada