GAZ-12 ZiM
ГАЗ-12 ЗИМ
Seeriatoodetud auto GAZ-12 ZiM (1950-1959).
1948. aastal võeti vastu otsus luua uus sõiduk, mis jääks „Pobeda” ja ZiS-110 vahele. Auto projekteerimiseks ja seeriatootmise paika panemiseks planeeriti 29 kuud. Sõiduki mootoriks pakkusid konstruktorid 90-95 hj-ni forsseeritud varianti mootorist GAZ-51, kuid sellest jäi antud klassi sõiduki jaoks selgelt väheks. Väljapääsu nähti auto kaalu vähendamises, loobudes nii suurte sõidukite puhul traditsiooniliseks saanud raamist. ZiM-ist (tehase nime järgi – V. M. Molotovi-nimeline tehas (Завод имени В.М.Молотова)) sai maailma esimene kolme istmereaga auto, millel oli kandevkere. Autos kasutati ulatuslikult teiste seeriatoodetavate sõidukite seadmeid ja mehhanisme.
Uute seadmete ja elementide koostöö uurimiseks ehitati esimene ZiM prototüüp, mis sisuliselt kujutas endast tavalist „Pobedat”, mille kere oli viiekümnesentimeetrise vahejupiga pikendatud – foto 1, foto 2 (pildile on jäänud „viienda ratta” paigaldamine prototüübi dünaamiliste omaduste mõõtmiseks).
Hiljem valmistati veel mõned GAZ-12 katseeksemplarid – foto 3. Lõplik seeriatootmisse läinud variant on näidatud ülemistel fotodel. Seeriaviisilise tootmise käigus tehti vaid väikesi muudatusi – hilisematel (pärast 1956. aastat väljalastud) autodel ei olnud enam plaati kirjaga „ЗиМ”. Varasematel (1950. aasta väljalaske) mudelitel oli ees silmatorkav embleem ja eesmisel vormdetailil kirja „ЗиМ” asemel kiri „ГАЗ”. Seda autot kasutati aktiivselt taksodena (foto ülal) ja kiirabiautodena.
Aeg-ajalt üritati GAZ-12 välimust ümber kujundada, kuid seeriatootmisse need muudatused ei jõudnud. Siin on näidatud üks selline variant.
Siinkohal tuleks rääkida ka ühest naljakast variandist, mis kujutas endast autode GAZ-13 ja ZiM detailide kombinatsiooni. Rahvasuus sai see endale nimeks „eeselhärg” („ослобык”). Selle variandi tekkepõhjus seisneb asjaolus, et Nõukogude parteinomenklatuuris peeti ranget „seisunditabelit”. Kui ametnikule oli tema ametiposti järgi ette nähtud ZiM, siis „Tšaikaga” sõitmine oli väga kohatu. Aga väga oleks tahtnud! Siin leidsid väljapääsu nutikad sõjaväelased – ühes sõjaväetehases valmistati kindralstaabi tellimusel partii „Tšaikasid”, millele paigaldati ZiM-i kere. Selline sõiduk ühendas endas ühelt poolt esindusauto mugavuse ja sõiduomadused ning teiselt poolt keskastme juhile kohase demokraatliku välimuse. Selliste autode täpne kogus pole teada.
Ja lõpuks tuleks ära märkida GAZ-12 põhjal valmistatud surnuveok, mis oli kasutusel Riias – see ei olnud tehasepäritoluga, vaid kohalik konstruktsioon.
Vasakpoolne GAZ-12 mudel on toodetud töökojas „Kimmerija”, parempoolne mudel töökojas „AD Hand-Model Built”.
GAZ-12 prototüübi mudel on valmistatud töökojas „AD Hand-Model Built”.
Märkasid viga? Anna sellest meile teada