VAZ-2106

ВАЗ-2106

enne seeriatootmise algust

 

 

 

 

 

seeriatoode, kuni aastani 1982

 

 

 

 

 

seeriatoode, pärast aastat 1982

 

 

 

 

 

Tööd VAZ-2103 moderniseerimise nimel algasid enam-vähem kohe pärast auto tootmisse andmist  1974. aastal. 1974. aasta lõpuks said valmis moderniseeritud variandi esimesed näidised. Moderniseerimiseks oli mitu põhjust:

  • soov uuendada auto väliskuju;
  • vajadus vähendada auto maksumust radiaatorivõre ja mitmete teiste dekoratiivdetailide valmistamiseks kasutatud kallihinnalise tsinksulami kogust kärpides;
  • tagalaternad tuli välja vahetada, et need vastaksid kaasaegsetele rahvusvahelistele nõuetele.

Uus tehasemudel sai algselt tähistuse VAZ-21031 (analoogselt moderniseeritud “kopikaga” VAZ-21011), alles aastal 1975 nimetati see ümber VAZ-2106ks.  Auto esiosa väliskuju välja töötanud disaineri V. Antipini mälestuste järgi ei moodustatud projekti “21031” tarbeks VAZi toonases Stiilikeskuses omaette töögruppi, vaid anti individuaalülesandeid. Üks tagalaternate ja numbrimärgi tagantvalgustuse tehnilise lahenduse väljatöötajatest oli V. Stepanov.
Paljude sõlmede moderniseerimine toimus üsnagi spontaanselt, katsetuste käigus, mis pidid algselt olema tehasekatsed (mahus 60 tuhat kilomeetrit), aga hiljem, pärast kooskõlastusi НАМИga, saadi neile katsetele kõrgem, riiklik staatus.
Tulevase VAZ-2106 tarbeks valmistati uus mootor töömahuga 1569 cm3 (litraaži suurendamiseks treiti VAZ-2103 mootori silindrid 76 millimeetrilt 79 millimeetrini – see meetod oli ennast juba õigustanud VAZ-21011 puhul). Mootori pöördemoment suurenes vastavalt umbes 20% (See osutus edaspidi vägagi sobivaks Nivale VAZ-2121, millele pandi seesama jõuallikas.), kuid arvestusliku 80 hj asemel oli selle mootori võimsuseks vaid 78 hobujõudu. Selle tingis asjaolu, et majanduslikel kaalutlustel ümber tegemata (teiste VAZi sarnaste mootoritega ühtlustamata) jäänud toitesüsteem ei suutnud tagada silindrite korralikku täitumist suurtel pööretel, mistõttu mootor hakkas “lõõtsutama”.
Kuna mootori võimsust vähese vaevaga suurendada ei õnnestunud, tuli teha uus käigukast vähendatud ülekandearvudega esimesel kolmel käigul ning muuta peaülekande ülekandearvu. Sealjuures avaldas võimsuse vajak olulisel määral mõju vaid auto maksimaalkiirusele, mis osutus aga niigi veidi kõrgemaks kui algselt kavandatud 150 km/h, pealegi paranes märkimisväärselt auto kiirendusdünaamika.
Võrreldes VAZ-2103ga uuendati täielikult ka salongi interjööri: VAZ-2106 uksed said uue polsterduse ja käetoed, istmetele lisati peatoed. Mõõturite süsteem jäi endiseks, aga armatuurlauale lisati ohutulede nupp, armatuurlaua valgustuse reostaat ja pidurivedeliku taseme indikaator. Tuuleklaasi pesuri lüliti hakkas asetsema rooli taga.
Esimene VAZ-2106 koostati tehase peakonveieril 1975. aasta detsembris. 1976. aasta jaanuaris näidati New Yorgi autosalongi külastajatele seeriatootmiseelset VAZ-2106 eksportvarianti. Esimesed müügiks toodetud VAZ-2106-d tulid tehase peakonveieri kolmandalt liinilt 21. veebruaril 1976. (On võimalik, et VAZ-21031 nimetati ümber VAZ-2106ks seepärast, et raporteerida algaval NLKP XXV kongressil uue mudeli tootmissevõttu…) 1970ndate aastate lõpuks oli autol VAZ-2106 šiki ja kiire auto maine, hoolimata sellest, et see oli kallim ja ebapraktilisem, kui teised Žigulid. Aga ajad muutusid, tulid VAZ-2105 ja VAZ-2107, seejärel juba esiveolised VAZ-2108 ja VAZ-2110, ning VAZ-2106 osutus hinna poolest rahvale nii jõukohaseks, et temast sai üks pretensioonitutest “tööloomadest”.
Vähesel määral muudeti autot VAZ-2106 tootmises oleku ajal mitmel korral. 1980. aastast võeti endise Weber-tüüpi karburaatori («Вебер») asemel kasutusele tühikäigu ökonomaiseriga Osoon-tüüpi karburaator («Озон») autolt VAZ-2107. 1982. aastal muudeti auto välimust: jäeti ära rattakoopa liist ja tagatiibadel piki külgliistu paiknenud punased helkurid (refleksklaas), lõpetati alumiste liistude ja külgmiste suunatulede ääriste kroomimine, VAZ-2106 sai VAZ-2105 unifitseeritud tagumise ventilatsioonivõre. Vastavuses uue GOST-i nõuetega märgiti auto tehnilisse passi mootori võimsuseks edaspidi 75 hobujõudu.
1987. aastast hakati VAZ-2106-le paigaldama VAZ-2105-tüüpi unifitseeritud käigukasti. 1980-ndate lõpus loobuti rattakilpidest, interjöörist kadusid järk-järgult kroomi ja puu imitatsioonid. 1990-ndate alguse terava kroomidefitsiidi tõttu pidi tehas loobuma iluliistude paigaldamisest külgedele – rahvas hakkas neid autosid kutsuma «голых», seega siis “paljasteks”,“alastiolevaiks” (parempoolne foto). Tarbijad võtsid taolise uuenduse vastu äärmise halvakspanuga ning esimesel võimalusel pandi liistud taas oma kohale. 1993. aastal jäeti auto ilma kroomist veerennil ja valgustehnika juures, väga tihti jäi kroomita ka radiaatorivõre. Salongi polsterdus (välja arvatud muidugi lagi) hakkas olema musta värvi – seni oli olnud võimalik valida üheksa erineva värvi vahel.
1990ndate keskel võeti kasutusele inertsturvavööd, VAZ-2105 viimaste versioonide rool, standardvarustuses udulatern ning esiuste elektrilised aknaklaasi tõstukid (lisavarustuses).
Mõnevõrra lihtsustus tootmise käigus auto elektrisüsteem: 1977. aastal sai juhtmestik uued klemmid ja ühendused, 1987. aastal vahetati esiuste allservas olevad punased tuled välja helkurite vastu, 1993. aastal jäeti elektrisüsteemist välja seisupiduri signaallambi vilkumise relee.
1998. aastal pandi VAZ-2106 tootmine käima paralleelselt Togliatti tehasega ka Sõzrani linnas (г.Сызрань) asuvas ettevõttes Roslada («Рослада»), 2002. aastal aga Iževski tehases Ižavto («Ижавто»), kus see toimus kuni VAZ-2106 tootmisest mahavõtmiseni 2006. aasta jaanuaris, sest AvtoVAZ lõpetas ostunõudluse vähenedes selle auto koostamiseks vajalikud tarned. Iževskis pandi käima auto koostamise täistsükkel: stantsimine, keevitamine, värvimine. Erinevalt Togliatti tehases toodetud VAZ-2106-st olid Iževski tehase omal lisastopptuled ja Iž-2126 (Иж-2126) istmed.
AvtoVAZi tehase enda konveierilt tulid viimased VAZ-2106-d 2001. aasta 28. detsembril, kuna projektvõimsuseni viidi VAZ-2110 tootmine – 06 ja 10 pandi kokku samal konveieril. Viimastel AvtoVAZis tootmisesoleku kuudel värviti VAZ-2106 sageli mõne metallikvärviga, sest värvimisliin oli VAZ-2110-ga ühine.
Kokku toodeti Togliatti tehases aastail 1976 – 2002 rohkem kui 4 175 000 autot VAZ-2106, Iževskist tuli lisaks veel üle 130 000 “null-kuue”. Ühtekokku püsis VAZ-2106 tootmises 30 aastat, see on autoajaloos päris harukordne saavutus!


Märkasid viga? Anna sellest meile teada