VAZ-2103

ВАЗ-2103

1972.aasta

 

 

 

 

 

 

1973. aasta

 

 

 

 

 

 

1974-1984 aasta

 

 

 

 

 

 

15. augustil 1966. aastal kompanii FIAT ja Vneštorgi poolt allkirjastatud teaduslik-tehnilise koostöö lepe sõiduautode väljatöötamise alal nägi ette, et Itaalia pool edastab kahe auto tootedokumentatsiooni nii tava- kui luksuslikumas teostuses variatsiooni kohta. Itaallaste ettepanek oli, et tavateostuses autode aluseks oleksid FIAT-124 ja FIAT-124 Familiare. Nende kahe baasil loodigi hiljem VAZ-2101 ja VAZ-2102.

Luksusklassi auto (tulevase VAZ-2103) alusmudeliks pakuti FIAT-125, mis suuresti erines FIAT-124st  mootori ja käiguosa poolest. Arvestades Nõukogude tellija soovi unifitseerida erineva töötlusega mudelid 80% ulatuses (etteruttavalt võime öelda, et mootorid unifitseeriti lausa 97% ulatuses), tuli Itaalia poolel oma ettepanekut muuta. FIAT-125 asemel pakuti välja FIAT-124 täiendatud modifikatsioon FIAT-124 Speciale. Õnneks alustati just samal ajal FIATis tööd selle Euroopa turule orienteeritud mudeli arendamisel. Sel moel tegutsesid Nõukogude insenerid VAZ-2103 välja töötades paralleelselt Itaalia inseneridega, kes arendasid autot FIAT-124 Speciale. Need kaks projekti küpsesid paralleelselt ning mõlema poole inseneride tihedas koostöös.

Esimene 518 autost koosnev partii VAZ-2103 toodeti 1972. aasta neljandas kvartalis. Rehvid, salongi töötlus ja armatuurlaud olid neil VAZ-2101 omad, uue, täiustatud interjööri detaile polnud jõutud veel valmis teha. See variant sai tingliku tähise VAZ-2103V (ВАЗ-2103В). Viimane täht tuleb venekeelsest sõnast “ajutine” – временный.

Sellisel kujul nagu meie VAZ-2103 tunneme, hakati seda tootma VAZi kolmandal harukonveieril aastal 1973.

Tuleb märkida, et disaineritel õnnestus muuta VAZ-2103 eksterjöör lisadetailide abil võimalikult erinevaks sellele aluseks olnud VAZ-2101-st ning samas teha salong veidi ruumikamaks ja märgatavalt mugavamaks.

VAZ-2103 salong erineb VAZ-2101 omast suuresti – pea kohal on ruumi 15 mm rohkem: vahemaa laest istmeteni on 860 mm. Täiesti uus on armatuurlaud, kuhu on paigutatud näidikud ja tahhomeeter. Lisati plastikkatted, tänu millele ei jäänud salongis peaaegu kuskil nähtavale paljast metalli – vastavuses 70ndate aastate normidega.

Esimestel VAZ-2103-del ei olnud ees radiaatorivõre all mingeid avasid, aga juba 1973. aastal tehti sinna kere sisse mootori paremaks jahutamiseks kaks rida täisnurkseid topeltpilusid, kokku 20 tükki. 1974. aastal jäeti nende asemele stangede kohale kaks pikka pilu ning neid ei muudetud enam 11 aastat – kogu järgneval tootmises oleku aja.

21. detsembril 1973 toodeti tehase miljones auto – selleks sai VAZ-2103, nüüdne tehase muuseumi eksponaat. Aasta hiljem, 25. detsembril 1974 omistati mudelile VAZ-2103 riiklik kvaliteedimärk.

1970-ndate keskel oli VAZ-2103 Volga (GAZ-24) järel prestiižikaim auto Nõukogude Liidus – polnud sugugi juhus, et 1975. aasta filmi ”Saatuse iroonia ehk hüva leili” («Ирония судьбы или С легким паром») peategelasel, elus edasi jõudnud Ippolitil, oli just isiklik VAZ-2103.

VAZ-2103 eksport edenes samuti jõudsalt. See oli ka üheks põhjuseks, miks kasutati populaarse 1974. aastal valminud Nõukogude-Itaalia ühisfilmi “Itaallaste uskumatud seiklused Venemaal” («Невероятные приключения итальянцев в России») kaadrites koos Moskvitš-412-ga just seda autot. Mõistet “product placement” veel ei tuntud, küll aga kasutati jõuliselt toodete müügi edendamist filmide abil.

Ekspordiks läks VAZ-2103 enamasti kui Lada-1500, mõnes riigis müüdi seda aga hoopis teistsuguse nime all. Prantsusmaal, Saksamaal, Itaalias, Hispaanias ja Jugoslaavias oli VAZ-2103 nimeks Lada Comtesse, Suurbritannias Lada Diva, Kanadas Toscana.

VAZ-2103 oli edukas ka spordis. 1973. aasta juulis võitis vazlasest meistersportlane Eduard Pistunovitš Leningradis Vene NFSV maantee-ringrajavõidusõidu meistrivõistlustel esimese kuldmedali VAZ-2103 roolis. 1974. aastal said Nõukogude Liidu autoralli meistri tiitli VAZ-2103ga sõitnud A. ja G. Kozõrtšikovid. See VAZi “troika” võttis peale rallide ja ringrajavõidusõitude osa ka autokrossisõidust.

VAZ-2103 esines tugevalt mitte üksnes üleliidulistel võistlustel, vaid ka rahvusvahelistel rallidel.

Nii läks Tuhande Järve Rallil (Tuhansien Järvien Ajo) 1974. aastal klassis A2-1600 esikoht ekipaažile L. Šuvalov – L. Potaptšik (parempoolsel fotol). Nende saavutust kordas järgmisel aastal ekipaaž A. ja G. Kozõrtšikov. VAZ-2103 sportlikult olulisem saavutus on kuues koht Kreeka ralli “Akropolis” üldarvestuses (ekipaaž S. Brunza – A. Brum). VAZ-2103ga käisid rallit sõitmas ka välismaa sportlased. 1. fotol on rootslased Polarvageni rallil.

 

 

 

1984. aastal vahetas VAZ-2103-e välja uus mudel VAZ-2106. Viimasel tootmises olemise aastal toodeti juurde 435 autot VAZ-2103, kokku toodeti VAZ-2103 koos kõigi tema modifikatsioonidega 1 304 899 eksemplari.


Märkasid viga? Anna sellest meile teada