UAZ-469 / 469B / 3151 / 31512

УАЗ-469 / 469Б / 3151 / 31512

Suurendatud läbivusega mitmeotstarbeline auto UAZ-469 (1972-1985. aa. – UAZ-469 / 469B; 1985-2003.aa – UAZ-3151 / 31512).

UAZ-469 vahetas Uljanovski autotehase konveieril välja GAZ-69, mida lasti välja peaaegu kakskümmend aastat. Uue auto välja töötamine algas 1961. aastal, aga 1962. aastal ehitati valmis auto katseeksemplar. Järgmise kahe aasta jooksul läbis see täieliku katsetuste kompleksi,  siiski jätkus veel kaheksa aasta jooksul eelmise mudeli GAZ-69 tootmine.

Alates 15. detsembrist 1972. aastal on seeriatootmises auto kaks põhivarianti – UAZ-469 ja UAZ-469B. Esimesel on kasutatud rattareduktoreid, mis on paigaldatud rattarummu juurde. Tänu nimetatud reduktorite kasutamisele oli džiibi kliirens 300 mm. UAZ-469B rattareduktoreid  ei oma ja selle kliirens on 220 mm. Mõlemal modifikatsioonil on ühesugused viiekohalised lahtised kered. Uste mahavõetavad küljed on tehtud metallist,  aga mitte presendist, nagu enamikul „faeton“ tüüpi kerega džiipidel. Kere tagaossa saab paigaldada veel kaks lisaistet. Tuleb märkida, et tehas valmistab ka kaheksakohalise džiibi modifikatsioone,  mille istmed on paigutatud GAZ-69-le analoogilise skeemi järgi.

1985. aastal tegi auto läbi moderniseerimise – autole paigaldati võimsam (92 hj.)  ülaklappidega mootor UMZ-417810, hüdrauliline siduriajam,  teleskoopamortisaatorid,  uus käigukast, mis oli varustatud sünkronisaatoritega kõikidel edaspidikäikudel,  võeti kasutusele terve rida teisi uuendusi. Kõige tähtsamaks uuenduseks sai eraldi pidurisüsteem: kahekambriline peasilinder,  eraldi ajam esi- ja tagateljele  ning signaaltuli autojuhi jaoks. Kuid pidurite konstruktsiooni tõttu muutus moderniseeritud kere mittevahetatavaks vana “469-ndaga”, kuivõrd siduri- ja piduripedaalid olid tehtud rippuvateks (“469-ndal” põrandal lebavateks). Muutusid autode tähised: džiip rattareduktorite,  varjestatud elektriseadmete  ja mootori käivituseelse soojendusega sai tähise UAZ-3151, ilma reduktoriteta modifikatsioon  tavaliste varjestamata elektriseadmetega  ja ilma mootori käivituseelse soojenduseta – UAZ-31512.

Alates 1995. aastast lastakse autosid välja ilma keskmise piilarita tuuleklaasiga (foto paremal).

Käesoleval ajal on UAZ-3151 ainus džiibi klassi auto Venemaa relvajõududes. Auto sõjaväemodifikatsioonid hõlmavad eneses üldotstarbelist -,  staabi-komandopunkti -,  eriüksuste -,  radiatsiooni-ja keemialuure – ja teisi autosid. Mitmesuguste eriülesannete täitmiseks võib auto olla varustatud lisaseadmetega,  näiteks maantee-induktsioonmiiniotsijaga (insenerivägedes) või raudteevankrite komplektiga,  mis tagavad auto liikumise mööda raudteed rööpmelaiusega 1520 mm või 1435 mm.

Samuti tuleb ära märkida, et UAZ-3151 on siiamaani baasiks spetsiaalsetele politsei patrullautodele.

Ka oli auto paljudes „kuumades“ punktides baasiks sellele paigaldatavale relvastusele.

Eraldi mainimist väärib auto UAZ-LLD-3151 – UAZ baasmudel firma “LLD” poolt märgatavalt muudetud välimusega.

Erinevate mudelitootjate UAZ-469-d


Märkasid viga? Anna sellest meile teada