Russo-Balt S24/30

Руссо-Балт С24/30

Esimene auto “Russo-Balt” sõitis Riia Balti vagunitehase väravast välja  1909. a. maikuus (juuni alguses -?). Auto oli värvitud halliks. Fotol on nimetatud mudel esitletud esialgsel kujul.

Nimetatud auto, ja ka kõiki ülejäänud mudeleid, tähistati tähtedega  (omistamise põhimõte ei ole teada), lisades neile neli numbrit: esimesed kaks näitasid mootori arvutuslikku võimsust, teised kaks reaalset võimsust. Mudel “S” oli kõige massilisem ja seda lasti välja kokku 347 eksemplari, see saabus suurtes kogustes vene armeele. Autot lasti välja mitmetes modifikatsioonides: S24/30 (1909-1912 aa.), S24/35 (1912-1914 aa.), S24/40 (1913/1918 aa.). Kõikide autode mootor oli töömahuga 4501  см3.

Tuleb ära märkida, et tehases paigaldati KÕIGI mudelite šassiile järgmist tüüpi kered: duubelfaeton, torpeedo, limusiin, landolett. Seejuures valmistati neid nii üksikute seeriatena kui ka individuaalsete tellimustena: kahekohalised sportautod, seest juhitav limusiin, kupee jne.  Peale sõiduauto kerede varustati Russo-Balti “S” perekonna autod spetsiaalkeredega: furgoonid haavatute vedamiseks, generaatorseadmed, kiirabitõllad, veoseplatvormid kuni 1 t kauba vedamiseks jms.

Pöördudes tagasi mudeli S24/30 juurde, märgime, et kuni 1912 aastani oli teljevahe 3160 mm, kasvas seejärel kuni 3165 mm (see on seotud vedrude pikkuse muutumisega). Seejuures hakati 1913. aastal Russo-Balt S24/40 valmistama ka pika teljevahega (3305 mm). Kuni 1910. aastani jäi esimeste ja tagumiste rehvide mõõt erinevaks: vastavalt 870х90 mm ja 880х120 mm. Leiti, et seoses märkimisväärse koormusega tagumistele ratastele, on nende jaoks eelistatavad laiemad rehvid, mis tähendas vajadust kanda kaasas kahte erineva diameetriga varuratast. Niisuguse ebamugavuse vältimiseks kehtestati alates 1911. aastast ühtne rehvimõõt – 880х120 mm. Muuseas, tagasilla vasakpoolne pooltelg oli parempoolsest 60 mm võrra lühem.

Huvitav fakt: mudeli S24/30 baasil ehitati 1911. aastal liikuv remonditöökoda (“letutška”), mida eksponeeriti Ülevenemaalisel lennundusnäitusel Sankt-Peterburgis – see oli esimene taoline auto Venemaal.

Vasakpoolne mudel on esimesest Russo-Balt S24/30-st. Parempoolne mudel on mudel autost, mis võttis 1909.aastal osa võidusõidust marsruudil Sankt-Peterburg-Riia-Sankt-Peterburg


Märkasid viga? Anna sellest meile teada