Perekonna PAZ-652 katseeksemplarid

1. prototüüp

2.  katseeksemplar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. katseeksemplar

 

 

 

 

 

4. prototüüp

 

 

 

 

 

5. prototüüp

 

 

 

 

 

6. katseeksemplar

 

 

 

 

 

PAZ-652Т-d katseeksemplar

Esimene PAZ-652 katseeksemplar valmistati 1955. aasta sügisel, nagu tollal sageli üritati, pühadeks – suure sotsialistliku oktoobrirevolutsiooni 38. aastapäevaks. Teine – 1956. aasta alguses. Mõlemal esimesel autobussil olid kahepoolsed reisijate tiibuksed, pikisuunas rihveldatud külgpinnad, seda tüüpi õhuaknad, mida kasutati PAZ-651-l, ainult et kõrguses poolitatud. Eesmised suunatuled sarnanesid väga „651” ülemistele gabariidituledele. Need paiknesid esimesel aknaalusel ehisliistul: esimesel masinal teravikuga sissepoole, teisel väljapoole. Mõlema  masina ülemiste gabariidituledena toimisid sama PAZ-651 esimesed gabariidituled. Kuid tugevasti ümardatud esivõre,  mis sidus ühtse kujundusega mootoriluugi ja laternad, omandas teisel eksemplaril tagasihoidlikumad sirgestatud vormid. Ülemine ehisliist (aknaalune) on teostatud astmelisena ja on päris korraliku laiusega. Tagaosal oli veel alles uks,  aga juba järgnevatel eksemplaridel transformeerus see luugiks, „loovutades“ keskmise tagumise akna kere karkassile. Võib veel eristada firmamärgi asukohta, mis on esimesel autobussil kujundatud küllaltki eputavalt ja paigutatud ehisliistule vahetult esimese püstiku alla, samal ajal kui teisel masinal kaotas see osa oma raamistusest,  aga mootoriluugile on tekkinud kaldkiri „652“. Teise masina tagumisel osal oli analoogne kiri „PAZ“. Esimesel masinal olid reisinäitaja kohal kaks laternat, mis olid teostatud sanitaar-miilitsafurgooni PAZ-653 järgi, samasugused paigaldati ka katuse tagaosale. Teisel eksemplaril jäid katusele vaid külgmised gabariidituled.

Ei ole mõtet kirjeldada kõiki väikesi muudatusi, mis ilmusid katseeksemplaride ehitamise käigus. Õnneks on kõik nende fotod säilinud. Jätku pealegi mõningate kujutiste kvaliteet soovida paremat, puuduvad mõningad rakursid (sageli puudub näiteks tagantvaade), kuid jälgida loominguliste otsingute iseärasusi on nende põhjal võimalik.

Ülejäänud masinatel ei ole väljalaske järgnevus märgitud piisavalt täpselt,  sellepärast on pildiallkirjadel üpris tinglikud järjekorranumbrid ja need on meie poolt tähistatud lugejate mugavuse huvides.

Nii asendati alates kolmandast masinast tiibuksed neljaleheliste liugustega. Õhuaknad liikusid juba piki akent pehmes tihendis, aga mitte üles mööda fiksaatorite astmeid. 3, 4. ja 5. fotol ei ole autobussidel katusel üldse külgmisi gabariiditulesid. Neid ei ole ka linnadevahelisel 652Т katseeksemplaril, kuid on ilmunud harjumuspärased pikergused „Pobeda“ suunatuled, mis paigaldatigi  „652”-dele kuni selle  moderniseerimiseni ja PAZ-652B tootmise alguseni. Sama asi oli ka ülemiste külgmiste gabariidituledega, mis pöördusid tagasi katusele 6. ja 7. eksemplaril. „Pobeda“ suunatuled katseeksemplaridel ilmusid välja kord laternate alla (5. ja 7.),  kord nende kõrvale mootoriluugi juurde.

6. masinal ja linnadevahelisel 652Т-l prooviti ära siledad külgpaneelid, kuigi seeriatootmisse läksid rihveldatud,  muutus esiotsa iluvõre välimus. Rahvusvahelisel 652Т-l, kuigi see oli teostatud üheukselise variandina,  kuid – erinevalt järgnevatest turistibussidest ei olnud sellel mugavaid kõrgete seljatugedega istmeid. See-eest „puhtalt“ turisti 652Т-le niisugused istmed paigaldati, ja uuesti ilmusid rihveldatud paneelid ja ülemised gabariidituled. Varieerusid firmamärk ja selle asukoht, põrkeraudade ja ehisliistude  kuju ja mõõdud…

Kui te näete PAZ-652 fotot pealepandavate võreelementidega,  mis lähevad üle mootoriluugist esiotsa külgpaneelideks,  siis tähendab see, et teie ees on üks näituseeksemplaridest. Tavaliselt valmistati need seeriamasinatest,  lisades mitmesuguseid täiendavaid dekoratiivseid elemente,  kuid sagedamini paistsid silma ebastandardse värvilahendusega. PAZ-652 – esimene «PAZiku” mudel, mida demonstreeriti välismaal, Leipzigi messil.

Hiljem, teiste mudelite välja töötamisel,  ei olnud taolised asjad erandid,  kuid niisugust ühe masina variatsioonide mitmekesisust,  nagu PAZ-652 seeriaeelsetel katseeksemplaridel,  on raske leida. Paraku tootmise ettevalmistuse süvenemise määral jäi erinevusi üha vähemaks. Kõige algusest peale maha pandud kurss sõlmede ja agregaatide maksimaalsele unifitseerimisele veoautoga GAZ-51А lõppude lõpuks ikkagi valitses. See oli märgata PAZ-652 mudeli autobusside katseeksemplaride evolutsioonis. 1958. aastal läks masin seeriatootmisse.


Märkasid viga? Anna sellest meile teada