PAZ-750

ПАЗ-750

Suurte autobusside puudumist riigi autopargis XX sajandi 50-ndatel aastatel püüti lahendada reisijatehaagiste loomise teel. Üks niisugune haagis projekteeriti ja ehitati PAZ-is 1959. aasta sügisel.    Esialgu leidis idee transporditöötajate hulgas laialdast vastukaja. PAZ-i ajaloos esimesel tehnilisel kvaliteedikonverentsil,  mis toimus 1960. aasta maikuus ja muutus hiljem regulaarseks, räägiti tarbijatega palju tulevasest märkimisväärsest kütuse- ja varuosade säästust autobussidele.    Haagise kere oli samal ajal projekteeritud autobussi PAZ-672 vähendatud koopia, millelt justkui „lõigati maha“ eesmine osa koos juhikabiini ja mootorisektsiooniga. Haagis ise planeeriti selle loojate kavatsuste kohaselt töötama paaris sama autobussiga PAZ-672 või uue kapotiga autobussiga PAZ-671A. Esimene näidis PAZ-750 tuli praktiliselt kohe ümber teha, kuivõrd haagise esitelg, mis oli teostatud klassikalise roolitrapetsiga,  osutus tee peal täiesti juhitamatuks. Haagis käitus ettearvamatult isegi mööda sirget teed sõites, rääkimata juba kurvidest. Pidev lengerdamine muutis kere reisijatele lihtsalt ohtlikuks. Teisel eksemplaril, mis sai tähiseks PAZ-750А, võeti puudused kohe arvesse – esitelg lahendati pöörderingiga. Põikisuunalised liikumised liikumisel lõppesid. Haagis läbis edukalt katsetused, seda eksponeeriti isegi NSVL VDNH-l, kuid peatselt tunnistati reisijateveo autorongi idee ise laiades autoehituse ringkondades ohtlikuks. Reisijateveo haagiste kasutamisest loobuti tollal kõikjal. Haagised PAZ-750 jäidki kahe katseeksemplari (sealhulgas PAZ-750А valmistati 1960. aastal 2 tükki) kujul ajalukku. Haagise mahutavus oli 30 reisijat, sealhulgas 22 istekohta. Pidurite ja uste avamise-sulgemise juhtimine toimus autobussi süsteemidelt. Koos NAMI-ga töötati välja spetsiaalne kummiamortisaatoritega piludeta konstruktsioon, mis võimaldas paigaltvõtul ja peatustes vältida haagise järske tõmbeid.  Kere konstruktsioon, salongi viimistlus, sisemine ja välimine valgustustehnika kordasid sisuliselt täielikult autobussi PAZ-672 analoogilisi lahendusi.


Märkasid viga? Anna sellest meile teada