PAZ-659/PAZ-659A

ПАЗ-659
ПАЗ-659А

„651” seeria masinate perekonnas hõivasid autokauplused tootmise kestvuses teise koha. Neid hakati tootma põhimudelist natuke hiljem – 1955. aastal. Aga kui sanitaarauto võeti tootmisest maha 1958 aastal, siis PAZ-659 püsis konveieril lõpuni ja lahkus koos PAZ-651-ga 1961. aastal. Kokku lasti 7 aastaga välja 5200 eksemplari PAZ-659 ja PAZ-659А.

Autokauplus oli PAZ-i 50-ndate reas teine mudel (peale PAZ-651), mis samuti tegi läbi moderniseerimise ja sai enesele kere metallkarkassi, olles muutunud PAZ-659А. Peale selle loodi haagis PAZ-742B ja poolhaagis PAZ-744А, mis olid ette nähtud kauplemiseks ratastel.

Kahe katseeksemplari projekteerimine ja valmistamine algas 1954. aasta augustis ja lõpetati samal aastal oktoobrirevolutsiooni aastapäevaks. Ühel nendest nähti kauplemine ette kere sisemuses, teisel aga välisküljel.

Huvitav on märkida, et kõige esimesel eksemplaril olid „pobeda“ suunatuled esiklaasi all olemas,  aga reisinäitajat, nagu PAZ-651-l, ei olnud. Esiotsa ülemine osa  oli algselt kujundatud leiva-rõivafurgoonide stiilis. Ja see oli ainus taolise kujundusega autokaupluse eksemplar – foto1. Järgmistel katseeksemplaridel (foto2) ja seeriatootmises oli autokauplustel uuesti klaasitud reisinäitaja.

Katsetused toimusid kevad-talvistes tingimustes Moskva oblasti Kolomenski rajoonis. Katsetuste tulemusel otsustati loobuda kauplemisvariandist kere sisemuses,   korraldati ümber osa kappe,  kaalu jaoks nähti letil ette süvend  ja müüjate üksmeelsel nõudmisel varustati rahalaegas lukuga, külgmised vitriinid aga suleti täielikult eesriidega. (Ühel variantidest suleti ainult ülemine põhirida). vitriiniakende arv alumises reas, pärast eksperimenti nelja vitriiniga (foto 3, foto 4), otsustati jätta kaks.

Hiljem, autokaupluste moderniseerimisel, mis viidi läbi 1957. aastal, loobuti üldse vitriinide alumisest reast. Seejuures vähenes PAZ-659А-l uuesti mõõtudelt lahtipööratav varikatus.

Kuid katsetuste põhitulemuseks sai šassii viimistlemine. GAZ-51I šassii ei sobinud läbivuse poolest maarajoonide jaoks, aga GAZ-63 – külgpüsivuse poolest. Lõppkokkuvõttes leiti koos Gorki autotehasega kompromisslahendus: rehvid 975-20 asendati mõõtudega 750-20, monteeriti need auto ZIS-5 velgedele (võib eeldada, et vaatamata ZIS-5 ja GAZ-51 velgede ühesugusele diameetrile ja kinnitusavade ühesugusele paigutusele erines väljaulatus ja tänu ZIS-5 velgede paigaldamisele suurenes mitu sentimeetrit rööbe), GAZ-63 lehtvedrud – PAZ-651 vedrudega, mis koosluses tagasilla kahekordsete rehvidega võimaldas langetada raskuskeset ja märgatavalt suurendada külgpüsivust  (ära toodud J. Sorotškini artikli järgi, mis avaldati tehase ajalehes „Edasi” („Вперед“)  nr. 17 30.04.1955). Neljarattaveoga šassii niisuguses komplekteeringus sai tähise GAZ-63Е. Niisiis võidi autokauplust välja lasta kahes rattavalemi variandis – 4х2 (šassii GAZ-51I) ja 4х4 (šassii GAZ-63Е), seejuures ilmselt autokaupluse nimetus sõltuvalt šassii tüübist ei muutunud. PAZ-659 esimene seeriapartii koguses 10 tükki, mis valmistati 1955. aasta 1. mai eelõhtul, saadeti Altai, Kasahstani ja Volgaäärsete uudismaade hõlvamise rajoonidesse.

PAZ-659-l oli kaks isoleeritud sektsiooni: eesmine – kahekohaline, autojuhi ja müüja ja mõne teise saatja jaoks, millel olid uksed vasakul ja paremal pool, tagumine – kauba ja kauplemise sektsioon, milles olid suletud riiulid ja kapid kauba jaoks, lett ja lahtikäiv astmelaud tagumise ukse sees. Sektsioone eraldas sisemine aknaga vahesein. Paremal pool oli autobuss varustatud paneel-varikatusega, mis pöörati peatustes üles ja mis avas mitu vitriinakent. Autokauplus komplekteeriti väljaulatuva astmelauaga ostjate jaoks. Kauplemissektsiooni vasakpoolne sein jäi tühjaks.

Mudelil PAZ-659 paiknesid parempoolse külje aknad, mis transpordi käigus suletakse varikatuse paneeliga,  kahes reas. Suunatuled esiklaasi all sellel masinal puudusid. Kerel oli PAZ-651 tüüpi puitkarkass, mis oli üle löödud õhukese lehtmetalliga.  Moderniseeritud kere PAZ-659А tehti metallist keevitatud karkassiga nagu PAZ-651А ja erines väliselt alumise rea vitriinakende puudumise poolest. PAZ-659А lasti konveierile 1957. aasta 1. kvartali lõpus.


Märkasid viga? Anna sellest meile teada