PAZ-657

ПАЗ-657

PAZ657_1PAZ657_2PAZ657_3PAZ657_4PAZ657_5PAZ658_2

Riigis, mis ravis veel 1950-ndatel aastatel sõja haavasid, arenes tormiliselt rahvamajanduskompleks. Uutes oludes nõuti hulgaliselt eritehnikat ja transporti. Pavlovo autobussitehases väljendus see mitmesuguste spetsiaalfurgoonide projekteerimises ja valmistamises.

Juba kahe aasta pärast autobusside tootmise algusest, 1954. aastal, pandi konveierile PAZ-657 „Хлеб” (leib) ja PAZ-661 „Одежда“ (rõivad) kandevõimega 2 tonni. 1954. aasta 30. aprillil tehase ajaleht „Вперед” („Edasi”) teatas: „Auto ja spetsiaalkerega üheteljelise haagise katseeksemplar pagaritoodete vedamiseks projekteeriti ning valmistati kõigest kahe kuuga. Auto on maksimaalselt unifitseeritud väljalastava reisiautobussiga.“

Autobussi konstruktsioon (nii PAZ-657 kui ka PAZ-661) nägi ette kere puitkarkassi. Vasakul küljel oli ainult juhiuks, aga paremal küljel oli lisaks reisijateuksele  neli kahepoolset ust. Karkassi püstikud olid kaubauste riputamiskohtades tugevdatud metallprofiiliga. Kere kaubaosa oli fermidega jaotatud neljaks sektsiooniks, kuhu paigutati juhikutele ridadena puidust leivaalused. Leivaaluseid liigutati pikkade konksudega. Kaitseks teetolmu eest olid kaubaruumi uksed hermetiseeritud spetsiaalse torukujulise ristlõikega kummiprofiiliga. Kondensaadi eemaldamise eesmärgil, mis tekkis kuuma leiva vedamisel suurendatud aurumise tõttu, oli masin varustatud ventilatsiooni- ja küttesüsteemiga, mida baasmudelil ei olnud. Auto liikumisel anti värske õhk kere sisemusse juusfiltriga varustatud ventilatsioonikanali kaudu. Kaubaruumi kütmine toimus veeradiaatori abil. Juhiruumil oli kaks põhikohta ja üks lahtiklapitav. Ka kabiini köeti talvel täiendava veeradiaatori abil. Tagumises sektsioonis, mis oli kaubaruumist vaheseinaga eraldatud, oli ette nähtud koht sanitaarriietuse jaoks,  kokkuklapitava pingi jaoks, mida kasutati leiva peale- ja mahalaadimisel, samuti tööriistakasti jaoks. Busse sai kasutada koos analoogse otstarbega üheteljelise haagisega PAZ-658.

PAZ-657 ja haagis olid ette nähtud suure partii kauba laiali vedamiseks-jaotamiseks kauplemispunktidesse linnades.  Kerge juurdepääs kaubale ja küllaldane mahalaadimiskiirus võimaldas autojuhil tegelda laialiveoga ilma teisi töötajaid kaasamata. PAZ-657 sai esimeseks masinaks PAZ-is loodud spetsialiseeritud autode reas. Seda toodeti 1954. aastast kuni 1958. aastani kaasa arvatud. 5 aastaga ehitati 3649 masinat.

paz657-658sarlab_2 paz657-658sarlab_1

 

 

 

Mudel on valmistatud töökojas “SarLab”


Märkasid viga? Anna sellest meile teada