PAZ-653

ПАЗ-653

Seoses reisiautobussi PAZ-651 prioriteetse tootmise ettevalmistusega algas spetsiaalautobussi PAZ-653 tootmine GZA poolt üle antud dokumentatsiooni järgi  mitte 1952. aastal, vaid natuke hiljem  - 1953. a.

Esialgu (Gorki autobussitehases) paigaldati veoauto GAZ-51 šassiile puhtalt puitkere, mis oli sama puitkabiini jätkuks, kuid eraldatud sellest vaheseinaga (fotol ülemises reas). Katus kujutas enesest sedasama puitkarkassi, mis oli üle löödud presendiga. See oli tingitud taoliste veoautokabiinide tootmisega Gorki autotehases. Siiski GZA-653 üleandmise momendiks PAZ-ile jäi puidust alles ainult karkass, vooderdist (peale katuse) aga hakati teostama õhukese lehtmetalliga.

Kerel oli kaks ust: tagumine ja külgmine, mis paiknes paremal pool kohe juhikabiini taga, samuti aknad kummalgi küljel, sealhulgas ustel. Kere sisemusse mööda külgi paigutati istmed, keskele jäi ruum kanderaamide ja teiste seadmete jaoks. Kerel oli 4 kanderaami- või 13 istekohta.

Erinevalt autobussist sai auto „kolmanda silma“ – laterna, mis paiknes keskel juhikabiini kohal. Astmelaudu pikendati kuni tagumiste „kaarteni”. Paremal pool kasutasid inimesed peale astumiseks, aga vasakule paigutasid autojuhid reeglina tööriistakasti, teinekord aga kinnitasid varuratta.

Peatselt pärast sanitaarauto tootmisse juurutamist PAZ-i tehases, töötati selle konstruktsioon ümber, eraldades teineteisest kabiini ja kere. Šassiisid PAZ-653 jaoks hakati tarnima GAZ-i tehasest koos täielikult koostatud kabiiniga. Sellepärast kordas PAZ-653 kapotiosa, erinevalt autobussist PAZ-651, veoautolt tuntud tuttavaid jooni – eesmine iluvõre jäi sirgeks ja kapotikaanel olid samuti veoauto GAZ-51 kontuurid. Kere aga omandas kõigil külgedel ümardatud nurgad. Selle karkass oli kogu tootmise kestel puidust.

PAZ-653 sanitaarautod värviti reeglina heledatesse toonidesse. Kere mõlemale küljele kanti suured punased ristid valgetes ringides, pealkirjad „Meditsiiniteenistus“ või „Kiirabi“. Peale selle komplekteeriti eesmised gabariidituled valgete mattklaasidega, millel olid punased ristid.

Tootmise aastate vältel masinat ei moderniseeritud ning alates 1958. aastast võeti see PAZ-i tehases tootmisest maha. Tuleb öelda, et tänu konstruktsiooni lihtsusele ja odavusele moodustas selle masina toodang suurusjärgus 2 500 tükki aastas, aga kokku lasti 5 aasta jooksul alates 1953. kuni 1957. aastani välja 11 550 masinat, see tähendab, et iga neljas 50-ndatel aastatel PAZ-i konveierilt maha sõitnud masin oli PAZ-653.

Ebapiisavalt tugevad, kolisevate keredega, kuid vähenõudlikud hoolduse ja remondi osas, tegid need spetsiaalmasinad läbi hea teenistuse riigile rasketel aegadel, ronides vajaduse korral mis tahes padrikusse ja jätsid enesest maha hea mälestuse.

Tootjad:                   “Vektor models”                                      “Sarlab”                                                   “Uralskii Sokol”


Märkasid viga? Anna sellest meile teada