PAZ-651/PAZ-651A

ПАЗ-651
ПАЗ-651А

Autobussiehituse baas Pavlovos oli rajatud GAZ-51I šassii kasutamisele. Juba 1952. aasta jaanuaris sõitis suur grupp töölisi ja spetsialiste stažeerima Gorki autobussitehasesse (kus alates 1949. aastast toodeti mudelit GZA-651). Autobuss GZA-651 kujutas enesest veoauto šassii raamile kinnitatud lehtmetalliga üle löödud puitkarkassi. Sisemine vooderdis oli valmistatud mitmekihilisest kartongist. Puidust põrandakate koos selle külge kinnitatud kahekohaliste istmetega, reisijateuks, mis on kangmehhanismi abil juhi poolt käsitsi avatav, soojenduse puudumine – need on selle aja autobussi iseloomulikud tunnused. Lihtsam on nimetada seda ratastel reisijatefurgooniks – selle poolest see veoautodest erineski.

Poolaasta jooksul konveierile pandud autobussid PAZ-651 eristusid oma prototüüpidest –  GZA autodest – isegi välimuse poolest. Kui autobussi GZA „nina“ kordas täielikult veoauto GAZ-51 kapotiosa, siis PAZ-ikule ilmusid ümardatud radiaatorivõre ja kapotikaas, „Pobedalt“ laenatud lisasuunatuled esiakna all. Niisugused suunatuled olid nõutud nimelt reisijateveo masinatel, teistel selle masina modifikatsioonidel,  põhiliselt mitmesugustel spetsiaalfurgoonidel, neid ei olnud. Sõjaväelaste nõudmisel paigaldati taha lisauks juhuks, kui on tarvis sisustada masin ümber sanitaarautoks. Osa masinaid varustati kroomitud eesmise ja tagumise põrkeraua ja laternavõrudega.

Algusaegadel jäi kapoti mahavõetavatele külgpaneelidele kaherealine stantsitud tekst „Автозавод им. Молотова“ (Molotovi nimeline Autotehas), mis saabus koos šassiiga, kuid peatselt ilmus nendele uus, kolmerealine tekst – «Павловский автобусный завод им. Жданова“ (Ždanovi nimeline Pavlovo autobussitehas).

1952. aasta 5. augustil sõitsid tehase väravast välja esimesed viis autobussi PAZ-651 (foto1, foto2). Autobussi konstruktsiooni täiustati pidevalt. Juba 1954. aastal alustati projekteerimist, aga 1955. aastal tehti esimene täismetallist karkassiga kere eksemplar, mis sai tähiseks PAZ-651А. Selle konstruktsiooni aluseks sai madala süsinikusisaldusega õhuke lehtteras, millest vormiti oomegakujulise profiiliga detailid, mis oli väikese kaalu juures piisava tugevusega. Karkassi sõlmede ja detailide keevitus nõudis spetsialiseeritud jaoskonna loomist, kus esialgu valmistatigi kere. Niisuguse jaoskonna loomise kogemus andis võimsa tõuke kõigi järgnevate autobussimudelite täis-keeviskonstruktsioonide arengule.

Sedamööda, kuidas valmisid rakised PAZ-651А sõlmede keevitamiseks, hakati metallist esialgu valmistama raami, pärast katusekarkassi, aga 1957. aasta I kvartalis, koos metallkülgede tootmise käivitamisega,  läks tehas täielikult üle reisibussi ja autokaupluse PAZ-659 täiskeeviskonstruktsioonile. Märgime, et kuigi tootmisaruannetes tähistati reisibussi mudelit PAZ-651, siis tehasesiseselt, eriti tehnilistes teenistustes, nimetati seda vanamoodi GZA-651. Ning alles üleminekuga kere keevissõlmedele hakkas üha sagedamini kõlama lühend PAZ-651, kusjuures tähisest kuidagi märkamatult „aurustus“ täht „A“,

1958. aastal, seoses uue masina PAZ-652 tootmisse laskmisega, anti PAZ-651 tootmine üle samal aastal loodud Kurgani autobussitehasele.  Kuid selle väljalaskmine ei katkenud kuni 1961. aastani, mil Pavlovos võeti mudel lõplikult tootmisest maha. Alates 1952 kuni 1961  a. lasti kokku välja 34 475 eksemplari PAZ-651 ja PAZ-651А, sealhulgas ligikaudu 24 tuhat täismetallist PAZ-651А.

Üheaegselt baasmudeli PAZ-651 väljalaskmisega juurutas tehas tootmisse mitmeid modifikatsioone, mis teostati samal GAZ-51I ja GAZ-51 šassiil. Need olid PAZ-653, reisi-kaubaveobuss PAZ-651G, spetsiaalfurgoonid: PAZ-657 (leivaauto), PAZ-661 (riiete vedamiseks), PAZ-659 ja PAZ-659А (autokauplus), PAZ-659B (laboratoorium).

PAZ-651 perekonna autobussidel oli kuuesilindriline reasmootor võimsusega 70 hj. 4-käigulise käigukastiga, hüdrauliline piduriajam. Teljevahe oli 3300 mm. Sõltuvalt tellija nõudmistest võidi šassiile paigaldada kombineeritud konstruktsiooniga kere koos vastavate seadmete ning uste ja akende paigutusega.

PAZ-651 (PAZ-651А) mahutas 23 reisijakohta, nendest 19 istekohta.


Märkasid viga? Anna sellest meile teada