PAZ

AS “Pavlovski Avtobus”

Pavlovo linn Okaa jõel

1932. Pavlovo Autobussitehas – üks nõukogude viisaastakute esiklapsi. Kui 1929. aastal VSNH-l lahendati küsimust Nižni-Novgorodis autotehase ehitamisest, kerkis paratamatult üles ka küsimus allhanketehaste loomisest, nagu neid tollal nimetati. Niisuguste ettevõtete hulka kuulus ka Pavlovo auto-traktoriinstrumentide tehas (ZATI). 1930. aasta 5. augustil pandi Pavlovo linna põhjaservas nurgakivi tulevasele tootmisele, aga juba 1932. aastal lülitati ZATI tegutsevate ettevõtete nimekirja, muutudes pikkadeks aastateks GAZ-i kaaslaseks. 

Mugav kommunikatsioonide paiknemine (suur jõgi, alles äsja ehitatud raudtee ja läbi linna kulgev maantee Muromi poole), tugevad metallitöö traditsioonid (juba revolutsioonieelsetel aegadel oli küla kuulus oma käsitööoskuste poolest), piisavate inimressursside olemasolu (1939. aasta rahvaloenduse andmetel elas Pavlovos 45 tuhat elanikku, aga kokku elas rajoonis üle 100 tuhande inimese) need olid argumendid riigi juhtkonna poolt vastu võetud otsuse kasuks.

20 aasta pärast elas tehas üle oma uuestisünni. 1952. aastal andis GZA (Gorki autobussitehas) ZATI-le üle autobusside GZA-651 ja sanitaarauto GZA-653 tootmise, mida toodeti veoauto GAZ-51 šassiil. Niisugune otsus ei olnud juhuslik. Sõja-aastatel laienenud võimsused vajasid rakendamist. Peale selle valmistasid juba 1935. aastal neli ZATI töötajat (tehase meistermehed Iljin, Kulikov, Mamõkin ja Trošin ) iseseisvalt autobussi veoauto šassiil (paraku ei ole fotod säilinud).  Ja sõitsidki pavlovlased ministeeriumi…

Autobussitootmise sünnikuupäevaks võib lugeda 1952. aasta 24 aprilli, mil NSVL ministrite nõukogu oma määrusega kinnitas ZATI rekonstrueerimise plaani tootmisprogrammiga kuni 10 tuh. autot aastas. 1952. aasta 5. augustil sõitsid tehase väravast välja esimesed viis autobussi PAZ-651.

PAZ-i peakonstruktoriks määrati üks legendaarse „Pobeda” М-20 loojatest , riikliku preemia laureaat (tollal nimetati seda Stalini preemiaks) Juri Naumovitš Sorotškin. Tema loominguline potentsiaal realiseerus PAZ-is täiel määral, rajades paljudeks aastateks tugeva arengubaasi. Julged ideed, ootamatud lahendused, pidev uute mudelite projekteerimise ja loomise protsessi täiustamised haarasid kaasa loominguliselt aktiivseid inimesi. Juba kahe aasta pärast loodi metallist kerekarkassiga autobussi prototüüp, в 1956. aastal – esimene vaguni tüüpi koosteskeemiga kandevkerega eksperimentaalauto, tulevase PAZ-652 prototüüp, mis lastakse konveierile 1958. aastal.

Paralleelselt baasauto väljalaskmisega töötas tehas välja ja juurutas tootmisse põhimudeliga maksimaalselt unifitseeritud spetsialiseeritud autod. 1963. aastal pandi konveierile moderniseeritud autobuss PAZ-652B, aga veel viie  aasta pärast, 1968. aastal, esmakordselt maailma autotööstuse praktikas,  ilma konveierit peatamata viidi läbi tootmise täielik üleminek uuele autole PAZ-672. Toodetuna kahekümne ühe aasta jooksul, saavutas mudel PAZ-672 autojuhtide hulgas tohutu populaarsuse . Selle baasil loodi neljarattaveoga autobussi,  põhjamaiste ja troopiliste variantide autobusside,  külmutusauto, mobiilsete laboratooriumide ja liikuvate televisioonijaamade modifikatsioonid.

60-ndate aastate keskpaigaks saavutas PAZ-i konstruktorite ja disainerite loominguline haare oma kõrgeima punkti,  kehastudes autobussides PAZ-665T ja PAZ-8,5 (laiades ringkondades rohkem tuntud kui PAZ-Turist-Luks), mis edukalt sõitsid mööda Euroopa teid ja saavutasid auhindu traditsioonilistel autobussifestivalidel Nizzas 1967. ja 1969. aastal.

70-ndatel aastatel võeti ette katse minna üle põhimõtteliselt teistsuguse auto tootmisele, millel on pidurite pneumoajam,  töökindlamad käiguosa agregaadid, põhiliselt ZIL-i sõlmede baasil, kuid alanud mudeli PAZ-3203 (mis jätkas PAZ-665 konstruktiivseid ideid) tootmise ettevalmistus ei leidnud autotööstuse ministeeriumis toetust. Lõppkokkuvõttes jõudis uus baasmudel PAZ-3205 konveierile suure hilinemisega – alles 1989. aastal. Ja jällegi lasksid PAZ-lased uue auto tootmisse ilma peakonveierit seiskamata.

Tootmisprotsessi käigus tegi PAZ-3205 läbi märkimisväärsed konstruktiivsed muudatused, esmajärjekorras pidurisüsteemis. Pneumo-hüdrauliliselt mindi üle täielikult pneumaatilisele, ilmusid blokeerimisvastane süsteem,  kulumiskindel abi-pidurisüsteem, tähelepanuväärsed muudatused puudutasid autobussi elektriskeemi, avarii-väljapääsu ust jne. Tänaseks päevaks on PAZ-i mudelireas üle kolmekümne baasmudeli PAZ-32053 modifikatsiooni.

Venemaal ei ole arvatavasti teist autobussitootjat, kes oma ajaloo jooksul oleks välja lasknud kõigi klasside autobusse – eriti väikestest kuni suurteni. Riigile kõige raskematel möödunud sajandi 90-ndatel aastatel suutis PAZ vastu pidada, säilitades piisavalt suure autobusside tootmise. Peale selle loodi siis võimsused suurte ja keskmiste autobusside tootmiseks. See on kuulus PAZ-4230 „Avrora“, 10- ja 12-meetrised autobussid firmade „Avtosan“, „Volvo“ ja KAMAZ šassiidel.

Riik on PAZ-laste teeneid kõrgelt hinnanud. 1971. aastal autasustati tehast Tööpunalipu ordeniga, aga 1982. aastal ordeniga Austuse märk.

2000. aastal toimus tehases omaniku vahetus. PAZ sai üheks osaks kontsernile „Sibal“ kuulunud valdusfirmast „Rusavtoprom“, mille koosseisu läksid ka Venemaa ülejäänud juhtivad autobussitehased: LiAZ, KAvZ, GolAZ. Valdusfirma aluseks sai autohiiglane GAZ. Tänasel päeval valdusfirmat nii nimetataksegi: „Gruppa GAZ“. Sugulustootmiste ühendamine viis jällegi mudelite jagamisele. Pikad autobussid lahkusid PAZ-ist, valdusfirmas kinnitati need LiAZ-i juurde, „Avrora“ anti üle KAvZ-ile, kuid ilmusid ka uued mudelid. Lastakse välja mikrobussi Ford Transiti furgooni baasil (projekt 3030), konveierile on pandud esimene kodumaine väikese klassi ja madala põrandaga autobuss PAZ-3237, toimub autobussi PAZ-3204 viimistlemine. Tehase põhimudeliks jääb siiski PAZ-32053 ja selle pikendatud modifikatsioon PAZ-4234.

2007. aastal tähistas tehas oma 75. aastapäeva, kusjuures pidustused langesid kokku 600-tuhandenda autobussi väljalaskmisega. Pidevalt kasvab masinate väljalase aastas, lähenedes järk-järgult rekordilise 17 tuhande tähiseni, mis kehtestati veel nõukogude ajal. Nagu varemgi, on tehas Venemaa autobussituru liider, tema osakaal üldises väljalaskes moodustab 80 %.

Haagised ja poolhaagised PAZ-658 PAZ-740 PAZ-742 PAZ-742B PAZ-743 PAZ-744
PAZ-744A
PAZ-744B
PAZ-746 PAZ-750
PAZ-750A
Motohaagis „Enot“ Motohaagis „Lider“
Perekond „651“ GZA (PAZ)-651 PAZ-651V PAZ-651G PAZ-651Ž PAZ-653 med abi PAZ-653 miilits
PAZ-654 PAZ-655 PAZ-657 PAZ-659
PAZ-659A
PAZ-659B labor PAZ-661
PAZ-661B
Eritellimused seeriamasina baasil Liikuv lindude ümbertöötlemise kompleks PAZ-651 baasil (PAZ-651PPK) PAZ-663 geofüüsika labor
Katsemasinad GAZ-52/GAZ-53 baasil PAZ-671 PAZ-671A PAZ-671G PAZ-675
Perekond „652“ Katseeksemplarid PAZ-652 PAZ-652 PAZ-652B PAZ-652L PAZ-652T
Perekond „672“ Näidismasinad PAZ-672: 1-ne PAZ-672 katsepartii 2-ne PAZ-672 ja PAZ-672T katsepartii 3-s PAZ-672 ja PAZ-672T katsepartii PAZ-672A laiadel rehvidel PAZ-672A ekskurs.
PAZ-672D PAZ-3202 1973.a. PAZ-3202M
PAZ-672 PAZ-672B PAZ-672G PAZ-672Ž PAZ-672M PAZ-672S
PAZ-672T PAZ-672U
PAZ-672UM
PAZ-672Ju
PAZ-3201 PAZ-3201S
PAZ-320101
PAZ-320101
PAZ-3742 PAZ-37421
Raamid: PAZ-672V PAZ-672Vju PAZ-320107
Eritellimused seeriamasina baasil PAZ-672TL Olümpiaseeria PAZ-3916 Olümpiaseeria PAZ-672UM Olümpiaseeria PAZ-320101 PAZ-320101 UPP
PAZ-320101PS
PAZ-665/ PAZ-3203 PAZ-665 PAZ-665T PAZ-3203 1973.a PAZ-3204 1973.a PAZ-32031 PAZ-32033
Seeria 8,5 – 3202 PAZ-Turist-luks 8,5 PAZ-3202 1970.a PAZ-672K PAZ-8,5T „Turist“ PAZ-3203 1971.a
Perekond „3205“ Näidismasinad PAZ-3205: 1-ne PAZ-3205 katsepartii 2-ne PAZ-3205 katsepartii PAZ-32051 PAZ-32502 marsruuttakso 1-ne PAZ-3206 katsepartii
PAZ-3205T PAZ-320501 Esindusbuss PAZ-3205 PAZ-3798
PAZ-37981
PAZ-3975
PAZ-3205 PAZ-32051 PAZ-3206 PAZ-320507 PAZ-3205-10 PAZ-3205-30
PAZ-3205-40 PAZ-3205-07
PAZ-3205-70
PAZ-32053 PAZ-32054 PAZ-32053-20 PAZ-32054-07 PAZ-32053-50
PAZ-32053-50P
PAZ-32053-60
PAZ-32054-50
PAZ-32054-50P
PAZ-32054-60 PAZ-32053-70 „Kool“ PAZ-32054-70 „Kool“
PAZ-3206-20 PAZ-3206-50 PAZ-3206-60 PAZ-3206-70 „Kool“ PAZ-3206-80
Keskmised autobussid PAZ-4223 PAZ-4228
Perekond „Aurora“ PAZ-4230 PAZ-4230-01 PAZ-4230-02 PAZ-4230-03 PAZ-4230-70 „Kool“
PAZ-4234 PAZ-423401 PAZ-423402 PAZ-423403 PAZ-4234-70 „Kool“
Suured autobussid PAZ-5269 PAZ-5271 PAZ-5272 PAZ-52721
Madalapõhjalised autobussid PAZ-3237 PAZ-3237-01
PAZ-3237-03
PAZ-3237-01S1
PAZ-3237-01S2
PAZ-3010 „City“
Eriti väikesed autobussid PAZ-3030 PAZ-2235
Väikesed linnaliini autobussid seeriast PAZ-3203/ PAZ-3204 PAZ-3202 „Valdai“ PAZ-3203 2004.a PAZ-3204 2004.a
Ühisprojektid PAZ-Real PAZ-Man PAZ-Ernst Auwerter
Eksperimentaal masinad PAZ-32XX PAZ-7920 PAZ-5272-40 „Artika“ вахтовый

Märkasid viga? Anna sellest meile teada