MAZ-7916

МАЗ-7916

1966. aastal alustati Moskva soojustehnika instituudis uue strateegilise otstarbega liikuva raketikompleksi RТ-21 „Temp 2S“ projekteerimist. Selle koosseisu nähti ette lülitada mobiilne stardiseadeldis kontinentidevahelise ballistilise raketi 15Ž42 välja tulistamiseks, mis moodustas kogu kompleksi aluse. Pärast uuringute läbiviimist, mille käigus uuriti läbi hulgaliselt liikuvate stardiseadeldiste variante, nii ratastel kui ka roomikutel, määrati, et stardiseadeldise aluse moodustab paljuteljeline ratastel šassii. Ülesanne nimetatud šassii väljatöötamiseks anti Minski autotehasele, kes oli selleks ajaks omandanud piisava kogemuse suurendatud läbivusega paljuteljeliste masinate projekteerimisel.

Autol, mis sai tähise MAZ-547, pidi esialgse projekti järgi olema viis telge, kuid masina väljatöötamise käigus sai selgeks, et viieteljeline skeem ei võimalda saavutada etteantud parameetreid. mille tagajärjel otsustati teha uus auto kuueteljeline. Masina uus variant sai tähise MAZ-547А. Selle esimesed näidised ilmusid 1971. aastal.

Šassii koosteskeem kordas üldjoontes auto MAZ-543P koosteskeemi. Masina etteotsa paigaldati suure võimsusega jõuagregaat. Selle mõlemale küljele paigutati kaks mittemetalsest materjalist kabiini.

Masinal oli kaksteist ühekordset ratast, mis olid varustatud laia profiiliga rehvidega. Kaheteistkümnest rattast kümme olid vedavad. Juhitavateks olid tehtud esimese kolme telje rattad.

Raketikompleksi koosseisu kuulusid kaks MAZ-547А baasil masinat: stardiseadeldis ja transpordi-laadimismasin. Mõlemal masinal olid olemas spetsiaalsed seadmed, mille koosseis lähtus masinate otstarbest. Nii oli stardiseadeldise tagumises osas seadeldised, mis olid ette nähtud transpordi-stardikonteineri viimiseks rännakasendist lahingasendisse ja vastupidi. Täiendavalt olid masinal spetsiaalsed hüdraulilised tungrauad, mida kasutati käiguosa koormuse alt vabastamiseks, masina horisontaalasendisse viimiseks ja stardiseadeldise püsivuse tagamiseks raketi väljatulistamisel.

MAZ-547А toodeti seeriaviisiliselt alates 1972. aastast. Raketikompleks „Temp-2S” oli strateegiliste raketivägede relvastuses alates 1976. aastast. Kokku oli nimetatud kompleksiga relvastatud seitse polku.

Sealhulgas saabus 1976. aastal RVSN relvastusse raketikompleks „Pioneer“ raketiga BRSD 15Ž45, mis loodi MBR 15Ž42 esimese kahe astme baasil. selle koosseisu kuulusid stardiseadeldised ja transpordi–laadimismasin, mis samuti olid loodud šassii MAZ-547А baasil. Nende konstruktsioon tervikuna oli identne raketikompleksi „Temp-2S“ analoogilise otstarbega masinate konstruktsiooniga.

Tootmise käigus MAZ-547А moderniseeriti, muuhulgas muudeti kõik masina teljed vedavateks. Uue modifikatsiooni tähis oli MAZ-547V.

1980. aastal võetakse relvastusse raketikompleksi täiustatud variant tähisega „Pioneer-UTTH“. Selle koosseisu kuuluva BRSD 15Ž53 transpordiks ja väljatulistamiseks loodi uued stardiseadeldised, mille baasiks oli moderniseeritud auto, mis sai tähiseks MAZ-7916. Auto säilitas „547” mudeli šassii koosteskeemi lahendused. Väliselt eristus uus auto eelkäijatest mõnevõrra suuremate gabariitide ja uue konstruktsiooniga meeskonnakabiinidega. MAZ-7916 oli kõigi rataste veoga.

Raketikompleksi „Pioneer-UTTH“ transpordi–laadimismasin teostati MAZ-547А baasil.

Pärast raketikomplekside „Pioneer“ ja „Pioneer-UTTH“ relvastusest mahavõtmist vastavalt NSVL ja USA vahelisele keskmise ja väikese tegevusraadiusega rakettide likvideerimise lepingule, kasutati teatud arv kuueteljelisi šassiisid pärast spetsiaalseadmete demontaaži ära suure tõstevõimega kraanaseadmete (KS-7571) paigaldamiseks.

 

 

 

“Pioneer-UTTH” mudeli on valmistanud V.Sirotko


Märkasid viga? Anna sellest meile teada