MAZ-543/MAZ-7310

МАЗ-543/МАЗ-7310

MAZ-i allüksuse PSKT (Производство специальных колесных тягачей) (spetsiaalsete ratasvedukite tootmine) poolt töötati, tervet rida MAZ-537 sõlmi ja agregaate kasutades, välja konstruktsioon ja, alates 1962. aastast, juurutati tootmisse uus raske neljateljeline kõigi vedavate sildadega iseliikuv ratastel šassii – MAZ-543. Šassii oli ette nähtud seadmete transportimiseks mööda igat liiki teid ja maastikku ööpäevaringselt, mis tahes aastaajal, ümbritseva õhu temperatuuril -40° kuni +50° С.

Mootor – D12А-525А (analoogiline MAZ-537-le paigaldatule), neljataktiline kiirekäiguline vedelikjahutuse ja kütuse otsesissepritsega diiselmootor V-kujulise silindrite ploki paigutuse ja plokkide kaldenurgaga 60°, kuiva karteri ja mehaanilise mitme režiimiga pöörlemissageduse regulaatoriga.

MAZ-543-l on neli ühekordsete ratastega vedavat silda, mis on varustatud laia profiili ja suure läbivuse turvisemustriga rehvidega. Masin on varustatud rehvides õhusurve tsentraliseeritud reguleerimise süsteemiga. Kõigi rataste vedrustus – sõltumatu torsioonvedrustus. Esimese ja teise telje rattad on juhitavad.

Šassiil on ette nähtud kaks kahekohalist (istmed paiknevad teineteise taga) kahe uksega suletud tüüpi kõrgendatud rõhuga sundventilatsiooni süsteemiga kabiini. Kabiinid on valmistatud klaasplastikuga armeeritud polüestervaigust. On varustatud kütteseadme ja ventilaatoritega (on ette nähtud esiklaasi udust puhtaks puhumine), sisemise sidepidamise vahendite ja raadiojaamaga välisside jaoks.

Lai avalikkus nägi MAZ-543 esmakordselt 1965. aasta 7. novembri paraadil Moskvas. Tollal sõitis mööda Punast väljakut patarei 9K72 „Elbrus“ ” (Läänes rohkem tuntud kui SS-1с Scud B), pannes imestama välismaiseid sõjaväeatašeesid ja ajakirjanikke. Suure läbivusega šassiil paiknesid rakett, juhtimis- ja sihtimispunkt ning lahingmeeskond.

Šassiid MAZ-543 lasti välja järgmistes põhimodifikatsioonides:

MAZ-543P – põhišassii kandevõimega 19600 kg. Oli aluseks operatiiv-taktikalise raketikompleksi 9K72 stardiseadeldiste 9P117 loomisel ja operatiiv-taktikalise raketikompleksi 9K76 „Temp-S” operatiiv-taktikalise raketikompleksi 9P120 stardiseadeldiste loomisel.

1967. aastal ilmub šassii MAZ-543А kuni 22000 kg suurendatud kandevõimega. Kandevõime suurenemine saavutati montaažipindala suurendamise teel mootorisektsiooni komponentide ümberpaigutamise arvel. MAZ-543А baasil loodi terve rida spetsiaalmasinaid, sealhulgas 9K58 „Smertš“, lennuvälja tuletõrjeauto АА-60(543)-160 (1973 aasta), avarii-päästeteenistuse katseauto АА-70(543)-172, spetsiaalne kraana KS-5571 (70-ndate aastate keskpaik).

70-ndate aastate algul ilmub šassii variant oluliselt ümber konstrueeritud eesmise osaga – terve rida täiendava mootorisektsiooni sõlmi paigutati demonteeritud parempoolse kabiini kohale. Tänu sellele suurenes veelgi montaažipind meeskonnakabiini taga, vastavalt kasvas ka kandevõime. MAZ-543М on baasiks märkimisväärsele arvule mitmekesiste relvasüsteemide elementidele. Nende hulgas: stardiseadeldised, raketisüsteemi S-300PS/P/M antennimastid ja juhtimiskabiinid; stardiseadeldised 9А52-2 RSZO 9K58 „Smertš“ ja transpordi–laadimismasinad; 4K51 „Rubež”; 3K60 „Bal“; masinad А222 „Bereg“; tiibraketid RK-55; vasturakettide 53Т6 „Amur“ transpordimasinad, raketisüsteemid „Topol“. Samale baasile on ehitatud liikuvad komandopunktid ja seniitrakettide brigaadi „Baikal“ saateautod, märkimisväärne arv liikuva tagalateenistuse masinaid, nagu näiteks liikuvad lahingvalve tagamise (MOBD) moodulid ja teised.

1974. aastal eksponeeriti VDNH-l madelveoauto MAZ-7310 prototüüpi. Alates 1976. aastast juurutatakse seeriatootmisse madelveoauto MAZ-7310 ja šassii MAZ-73101. MAZ-543А-st eristusid need põhiliselt eriseadmete puudumise poolest. MAZ-7310 sai ekspluateerida koos kaheteljelise MAZ-8385, seejuures saavutas autorong pikkuse 20550 cm. Kuigi MAZ-7310 automajandites ei levinud, kasutati seda laialdaselt Siberi naftarikkuste hõlvamisel raskesti läbitavates oludes ja ballastvedukina sõjaväelennuväljadel. Šassiil MAZ-73101 lasti välja kallurauto MAZ-7510, lennuvälja tuletõrje160.01 (1978. aasta) ja spetsiaalkraana KS-5573 (1981 aasta).

Pärast konstruktsiooni viimistlemist 1983. aastal masina kandevõime suurenes 1 tonni võrra, sealjuures jäi kogukaal samaks. Vastavalt sai madelauto tähise MAZ-7313, aga šassii – MAZ-73131. muuhulgas baseeruvad viimasel tõstekraanad, KS-5576 ja KS-6571, lennuvälja tuletõrjeautod АА-60(7313)-160.01 ja АА-60(7313)-220. Eksisteerib ka šassii lühendatud variant – MAZ-73132.

Mõlemad mudelid on valmistatud tootmiskoondises “Elekon”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Need kolm kompleksi S-300 mudelit on valmistanud V.Siroko


Märkasid viga? Anna sellest meile teada