“Ukraina-67″ ja “Ukraina-69″

“Украина-67″


LAZ tehase juurde asutatud ja autobussidele spetsialiseerunud Nõukogude Peakonstruktoribüroos loodi 1967. aasta alguses LAZ turistibussi „Ukraina“ eksperimentaaleksemplar. Selle bussi disain oli väga huvitav ja originaalne, ühendades endas 60-ndate alguse juba lahkuva hõngu (klaasitud katusekalded) ja täiesti avangardistlikud detailid (vastupidise kaldega tagasein ja erilistes niššides asuvad tuled, mis meenutasid reaktiivlennuki õhukogureid). Salongis oli olemas kõik pikkadeks reisideks vajalik – 37 mugavat istet, garderoob ja pesemiskoht. Bussile paigaldati 180 hj võimsusega ZiL mootor. Bussi mõõtmed olid 10 800 х 2500 х 3000 mm, teljevahe 5535 mm.

1967. aasta  kevadel osales see eksemplar koos bussiga LAZ-699А Nizzas rahvusvahelisel autobusside konkursil (XVIII Rahvusvaheline Bussinädal), kus sai alljärgnevad auhinnad:

- Prantsusmaa presidendi auhind, kaks peaauhinda erilisuse eest ja organiseerijate eriauhind rallis osalemise eest.

- Kereehitajate hõbemedal kerekonkursis.

- Peaauhind ja organiseerijate karikas tehniliste katsete eest.

- Peakarikas ­– absoluutse esimese koha eest juhtimismeisterlikkuses (bussijuht – insener-katsetaja S. Borim).

 

“Украина-69″

Kahe aasta pärast, järgmiseks Nizzas toimuvaks rahvusvaheliseks autobusside konkursiks, töötati Lvovis välja uus „Ukraina“ buss. 1969. aasta variandis korrati paljusid „Ukraina-67“ puhul edukaks osutunud elemente (tagaseina vastupidine kalle, õhukogurite moodi tuled), kuid buss ei näinud enam nii ekstravagantne välja ja jäi seetõttu oma eelkäijale tunduvalt alla. See-eest leidusid 1969. aasta „Ukraina“ eksemplari konstruktsioonis sellised meeldivad „pisiasjad“ nagu automaatne esiuks ja kere tagumises osas asuv varuväljapääs ning kaasaegse kujuga istmed.

LAZ „Ukraina-69“ ei suutnud Nizzas ХIX Rahvusvahelisel Autobussinädalal oma eelkäija triumfi korrata, kuid sai sellegipoolest rea auhindu:

- Peaauhind erilisuse eest, Nizza Initsiatiivi Sündikaadi vimpel, organiseerijate karikas, Turismi Komissariaadi karikas rallis osalemise eest.

- Organiseerijate karikas manööverdusvõime eest.

- Louis Balandere’i nimeline rändauhind tehniliste katsetuste eest (vedrustus ja pidurisüsteem pikamaa-turismibusside klassis).


Märkasid viga? Anna sellest meile teada