LAZ-698

ЛАЗ-698

 

 

 

Pärast seda, kui 1960. aastal ehitati turistibusside LAZ-698 „Karpatõ-1“ ja „Karpatõ-2“ eksemplarid, mis seeriatootmisse ei läinud, jäi indeks LAZ-698 vabaks. Seetõttu võeti indeks veelkord kasutusele, kui Nõukogude Peakonstruktoribüroo hakkas 1963. aastal uut linnaliinibussi välja töötama.

Kaheukseline linnaliinibuss LAZ-698 ehitati 1966. aasta alguses koos suurema kolmeukselise linnaliinibussiga LAZ-696. See oli spetsiaalselt suure reisijatevooga liinide jaoks mõeldud ning seetõttu erines teistest uue, laia vahekäiguga salongiplaneeringu poolest (paremas küljes oli vaid üks istmerida – 60-ndatel aastatel sellist planeeringut seeriatoodetud bussides ei kasutatud) ja laiade sirmitüüpi uste poolest. Tipptundidel suutis see 9700 mm pikkune buss vedada kuni 96 reisijat. LAZ-698 bussidest ehitati korraga mitu katseeksemplari (tehase plaanides oli ehitada 1967. aastal viis ja 1968. aastal kakskümmend viis LAZ-698 eksemplari) ning neid testiti kõiki üheaegselt Moskva (liin 55) ja Sotši linnaliinidel. Samuti katsetati neid busse põhjalikult Dmitrovõi lähedal NAMI äsjavalminud polügoonil.

Selle mudeli 180 hj võimsusega ZiL mootor asetses LAZ busside traditsiooni kohaselt taga. Bussil olid hüdromehaaniline automaatkäigukast, hüdrauliline roolivõimendi ja õhkvedrustus. Bussi tagasillaks oli Ungaris toodetud planetaarsete reduktoritega „Raba“, mis võimaldas salongipõrandat olulisel määral allapoole lasta. Bussi mõõtmed olid 9700 х 2470 х 2990 mm, teljevahe – 4360 mm.

Kuid see buss ei läinud 1970. aastal tootmisse, kuigi seda oli planeeritud, ja 70-ndate alguses jätkus edasiste LAZ-698 katseeksemplaride valmistamine, mis oma välimuselt eemaldusid aina enam esialgsest variandist. On teada, et LAZ-698 katseeksemplare ehitati 1970. aastal (fotol vasakul) ja 1972. aastal (fotol keskel) ning 1973. aasta varianti (fotol paremal) eksponeeriti isegi näitusel Autoservis-73 (Автосервис-73), kus teatati võimalusest paigaldada sellele perspektiivne diiselmootor JaMZ-7401 (LAZ-698D), kuigi demonstreeritaval sõidukil oli 180 hj võimsusega ZiL-375 mootor. Bussi mõõtmeteks olid 9580 х 2500 х 2950 mm.

LAZ-698 šassiiga trollid

 

 

 

 

 

1967. aastal ehitati Lvovis autobussi LAZ-698 kere baasil trollibussi ainueksemplar (nimetagem seda tinglikult LAZ-698T, analoogia põhjal trolliga LAZ-695T). Kui LAZ-698 buss oleks jõudnud seeriatootmisse, siis poleks välistatud, et selle mudeli baasil oleks välja lastud ka trolle. Asjade tegeliku seisu kohaselt aga kasutati toda eksemplari rohkem demonstratsiooniks (uue busside perekonna võimaluste näitamiseks) kui reaalseks trolli projekteerimiseks. Seda trollibussi ei kasutatud kusagil ja kõige tõenäolisemalt tehti see tehases autobussiks ümber.


Märkasid viga? Anna sellest meile teada