LAZ-695T

ЛАЗ-695Т

Esimene bussil LAZ-695B põhinev troll valmistati 1962. aastal Bakuus ja selle nimeks sai BTL-62. Kasutati 1959. aasta bussi (ilma „mütsinokata“ ja koos tagumise klaaspinnaga).
1963. aasta suvel valmistati otse LAZ tehases LAZ-695B kerel põhinev trollibuss. Mõnedes tehasedokumentides oli baaskere mudeliks märgitud LAZ-695Е, kuid tegelikult erinesid need bussid tol ajal üksteisest vaid sisepõlemismootori mudeli poolest ja trollil sellist asja ei kasutatud. Seetõttu ei ole trollibussi baaskere mudelil põhimõttelist tähtsust. Samas tuleks lähtuda asjaolust, et 1963. aastal oli peamiseks LAZ-is toodetavaks autobussiks LAZ-695B ja alles 1964. aastal läks tehas täielikult üle mudelile LAZ-695Е.
Lvovi trollibuss sai nimeks LAZ-695Т ja sellest toodeti tehases vaid 10 eksemplari. Kõik Lvovi trollid jäid tööle kodulinna, teiste linnade jaoks aga hakati trolle tootma Kiievi Elektertranspordivahendite Tehases KZET (Киевский завод электротранспорта – КЗЭТ), kus troll sai nime Kiiev-5LA. „Kiiev-5“-te („Киев-5“) tootmiseks tarniti sinna Lvovi autobusside valmis kered ja KZET tehas paigaldas neile vaid omatoodetud elektriseadmed. Aastatel 1963-1964 pandi KZET-is kokku 75 trollibussi Kiiev-5LA.
Kuid Kiievi tehase tootmisvõimsusest ei jätkunud NSVL-is kiiresti leviva trolliliikluse jaoks ja LAZ-695Т trollide tootmisse lülitati (tolsamal 1963. aastal) ka Odessa Autokoostetehas OdAZ (Одесский автосборочный завод – ОдАЗ). Tolleks ajaks oli Odessa tehas oma kallurite tootmise Saranskisse üle andnud ja ise praktiliselt ilma tööta jäänud. Odessas sai trollibussile nimeks OdAZ-695T (foto 1, foto 2). Lvovist tulid OdAZ-i käiguosa elementidega autobussikered, Kiievist aga kõik elektriseadmed. OdAZ-is kokku pandud trollid olid peamiselt mõeldud lähedalasuvate oblastikeskuste trolliparkidele. Kolme aasta jooksul (1963-1965) pandi Odessas kokku 476 trolli OdAZ-695Т.
LAZ-695Т tüüpi trollidele paigaldati 78 kW võimsusega elektrimootor ja troll suutis arendada kiirust kuni 50 km/h. Võrreldes tolleaegse kõige levinuma trolliga MTB-82 oli Lvovi trollibuss palju kergem ja sama mootorivõimsuse juures loomulikult ka dünaamilisem ja ökonoomsem. Samas aga oli see lühiealine (tööeaga 7-8 aastat) ja väikese mahutavusega (osa elektriseadmeid olid paigutatud salongi), kitsa vahekäiguga istmete vahel ja kitsaste ukseavadega. Sellegipoolest aitas nende sõidukite tootmine mõningal määral Venemaa trollidefitsiiti leevendada.


Märkasid viga? Anna sellest meile teada