LAZ-5255 “Karpatõ”

ЛАЗ-5255 “Карпаты”

XX sajandi 70-ndate aastate lõpus töötas Üleliiduline Autobussiehituse Eksperimentaalne Konstruktoribüroo Lvovis välja uue turistibusside seeria LAZ-5255 „Karpatõ“. 1980. aastal valmistati üks LAZ-5255 katseeksemplar Olümpiatule saaterongkäigu jaoks (foto 1). 80-ndate aastate keskpaigaks koosnes LAZ-5255 „Karpatõ“ busside perekond tervest hulgast erinevatest modifikatsioonidest (foto 2, foto 3, foto 4, foto 5), kuid seeriatoodetud busse selle indeksiga ei nähtudki.

NSVL-i Rahvamajandusnäitusel autotööstuse 60. aastapäeva juubeliekspositsioonis „Автопрому – 60 лет“ demonstreeriti korraga kahte LAZ-5255 bussi. Üks neist oli linnalähedaste liinide variant ja seisis tagasihoidlikult teiste bussidega samas reas (foto 6, foto 7), teine aga oli seatud vaat et kõige prestiižikamasse kohta – paviljoni sissekäigu juurde pjedestaalile (foto 8). Selgitavale tahvlikesele oli märgitud bussi nimetus ja „ТТХ“ ning mitte sõnagi sellest, milleks ebatavalise väljanägemisega buss mõeldud oli. Ja ebatavaline nägi buss oma pöörlevate vilkurite ja valjuhäälditega tõepoolest välja. See oli üks Baikonuril kosmonautide stardiplatsile viimiseks mõeldud katsebussidest (foto 9). Tõsi küll, see eksemplar oli vaid dublandi ja katsealuse rollis ning kosmodroomil töötama ei hakanud, kuid tänu temale sai LAZ-5255 busside peamiseks erialaks just „kosmosebuss“. XX sajandi 80-ndate aastate teises pooles ehitati  Baikonuri jaoks kaks „päris“ bussi, mis said kohale jõudes nimeks „Zvjozdnõi“ („Звёздный“) ja „Baikonur“ („Байконур“). Neid busse kasutatakse eesmärgipäraselt veel praegugi (foto 10, foto 11).


Märkasid viga? Anna sellest meile teada