Perekondade GAZ-52/53 sarnasused ja erinevused

Сходства и различия семейств ГАЗ-52/53

Tüüp 1

Tüüp 2

Tüüp 3

Tüüp 4

 

Eelkõige tuleb märkida, et 1964. aastal oli esimeseks tõesti seeriaviisilisse tootmisse antud veokiks neljatonnine GAZ-53А, millele paigaldati V-kujulise silindrite paigutusega ülemiste klappidega kaheksasilindriline bensiinimootor. Kahe aasta pärast, 1966. aastal anti seeriatootmisse GAZ-52 – selle sõiduki teljevahe ühtlustati mudeliga GAZ-53А (3700 mm), samuti oli sellel veokiga GAZ-53А sama kabiin ja aerodünaamika, raam ning vedrustuse ja pidurisüsteemi elemendid. Mootor aga oli GAZ-52-l järjestikku asetsevate silindritega kuuesilindriline 75-hobujõuline veokilt GAZ-52-01, mis asendas 115-hobujõulise ZMZ-53 (mida kasutati „53-ses“ seerias). Erinevusi oli ka peaülekandes – see polnud enam hüpoidne nagu GAZ-53А puhul, vaid kooniline.
GAZ-52 puhul kasutatav väiksema võimsusega mootor tõi kaasa veoki kandevõime olulise vähenemise nii, et see piirdus nüüd 2,5 tonniga. Samas oli tol ajal levinud arvamus, et just sellisest klassist veokid peaksid riigi rahvamajanduses peamist rolli mängima. Tõepoolest, üldkasutatava teedevõrgu jaoks mõeldud „52-sed“ leidsid väga laialdast kasutamist kolhoosides ja sovhoosides ning nende šassiile paigaldati arvestatav hulk spetsiaalseid pealisehitisi.
GAZ-i tootmiskavas oli küllaltki oluline osa kastiservadega mudelil GAZ-52-03, mis väliselt ei erinenud peaaegu mitte millegagi mudelist GAZ-53А. Vaid lähemal uurimisel võis märgata, et esimesel oli puidust koormaplatvorm umbes 15 sentimeetrit madalam (543 mm võrreldes teise 680 mm-ga). Muide, segiajamise vältimiseks maaliti tehases alguses ГАЗ-52-03 kasti külgseintele värviga kiri „2,5 t“.

 

 

Nüüd aga välistest erinevustest.
52/53 peerekonna GAZ veokite kabiinid olid ALATI ühtlustatud. Radiaatori viimistluse järgi saab eristada nelja peamist tüüpi:

1. Seda tüüpi võre paigaldati alates 1960. aastast väljalastud katseautodele, aga ka seeriatoodetud GAZ-52А kabiinidele kuni aastani 1964.

2. 1964. aasta lõpust ühtlustati esimese seeriatoodetud versiooni viimistluse üldine disaini-idee varase „ZiL“ disainiga: sõidutuled ülal, udutuled samal teljel all. Seda tüüpi kasutati GAZ-52 perekonna esimestel autodel, aga ka mudelitel GAZ-52-01, GAZ-52-02, GAZ-52-03 ja GAZ-53F. See variant on näidatud üleval keskel.

3. 1975. aastast tõsteti udutuled ülespoole ja paigutati samale teljele sõidutulede kohale, viimistluse üldpilt meenutab naeratust. Foto üleval paremal.

4. 1984. aastal ilmus järjekordne, seekord viimane viimistluse versioon – võreavad muutusid pikemaks ja suunatuled paigutusid auto servadele lähemale (teine rida vasakul). Samuti hakati autole paigaldama veidi muudetud eesmist põrkerauda, millel puudus pealmine jalus / kate.

Kõigi nendel perioodidel toodetud modifikatsioonide välimust moderniseeriti hiljem. Seetõttu võib tänapäeval näha näiteks kõigi kolme võrevariandiga veokeid GAZ-52-03.
1978. aastal ilmusid kabiini katusele stantsitud jäikusribid ja sõiduki värvigammasse lisandus helesinine. Kuni selle ajani oli 52/53 perekonna autosid värvitud liivakarva helekollaseks ja kaitsevärvi khakiks. 1960-ndatel ja 1970-ndate alguses kasutati ka piimaga kohvi ja merelaine karva värvi. Tuleb märkida, et erinevalt GAZ-53 perekonnast, mille kolmandat tüüpi radiaatorivõre värviti helehalliks, olid autode GAZ-52 võreradiaatorid alati kabiini ja aerodünaamikaga sama värvi.
1986. aastast paigaldati kõigile sõidukitele standardina ette uut tüüpi kombineeritud kahelambilised tuled, millel olid ebavõrdse suurusega oranžikas-läbipaistvad vihuhajutajad – „udutuled“ (suunatuli / gabariidituli).
GAZ-52 ja GAZ-53 veel üheks väliseks erinevuseks olid rattaveljed: GAZ-52 ja sellel põhinevad modifikatsioonid olid 6 ventilatsiooniavaga velgedega ja kitsama rehviga, GAZ-53 aga sai varsti pärast tootmise algust nüüdseks harjunud väljanägemisega (ja parema kandevõimega) kolmeavalised veljed, mille avad olid 120-kraadise asetusega. Seejuures tuleks ära märkida, et 52/53 perekonna sõidukite veljed olid omavahel vahetatavad ja ainsaks tõeliseks erinevuseks oli kasutatud mootori mark.


Märkasid viga? Anna sellest meile teada