GAZ-46

ГАЗ-46

GAZ46_1GAZ46GAZ46vintGAZ46_2

Väikese amfiibauto GAZ-46 eelkäijaks tuleb lugeda sõidukit NAMI-011 (foto 1, foto 2), mis oli küll ehitatud GAZ-67 osadest, kuid kujutas endast otsest analoogi ameerika autole Ford GPA, mida sõjaajal lend-lease käigus NSVL-le tarniti.

Tuleb ära märkida, et vaatamata NAMI-011 väljatöötamisele NAMI-s, nagu nimigi ütleb, ei olnud sealne eksperimentaaltootmine suuteline valmistama mõningaid vajalikke osasid ja seadmeid ning need tööd anti lõppkokkuvõttes GAZ-ile teha. NAMI-011 katseeksemplarid läbisid 1949. aasta mais tehasekatsetused, juunis polügoonikatsetused ja sama aasta septembris-novembris ametitevahelised katsetused Leningradi ümbruses. GAZ-46 sai soovituse seeriatootmiseks ning võeti relvastusse. Seejuures tehti GAZ-ile ülesandeks valmistada 1950. aastal esialgne partii ja hakata 1951. aastal neid sõidukeid seeriaviisiliselt tootma.

NAMI-011 oli suhteliselt toores konstruktsioon, mis ei sobinud tegelikult seeriatootmiseks. Pealegi valmistati ette perspektiivse maasturi GAZ-69 tootmist, mille seadmete alusel otsustati GAZ-is oma konstruktsioon valmis teha. Selleks sai GAZ-46, mis samuti kujutas endast Ford GPA kontseptsiooni edasiarendust. Väikese partiina lasti siiski välja ka mudelit GAZ-011 (endine NAMI-011),  mille GAZ-46 1953. aastal  välja vahetas. Autot toodeti kuni 1958. aastani. Baasmudeli GAZ-69 tootmine anti üle Uljanovski tehasele, kus polnud vajalikke võimalusi GAZ-46 valmistamiseks. See, ja suhteliselt vähene nõudlus tolle auto järele, olidki põhjuseks, miks tootmine lõpetati.

Mudeliga GAZ-46 tehti huvitavaid eksperimente, püüdes paigaldada sellele veealused tiivad, mis pidanuks andma sõidukile vees suurema liikumiskiiruse – foto 3, foto 4, foto 5. Samas jäeti selleteemalised tööd pooleli, kuna veealuste tiibade külgemonteerimiseks kuluv aeg ületas tunduvalt nendega saavutatava kasu veetakistuse ületamise kiiruse osas.

gaz46sokol_5gaz46sokol_4gaz46sokol_3Mudelid on valmistatud töökojas “Uralskii Sokol”.


Märkasid viga? Anna sellest meile teada