GAZ-3102 “Volga”

ГАЗ-3102 “Волга”

Seda keskklassi sõiduautot toodeti tehases 1981. aasta detsembri lõpust 1992. aasta keskpaigani (tegelikult oleks õigem öelda, et lõpetatud on ainult esialgse kanoonilise variandi tootmine, millel oli eelkambri tüüpi leeksüütega mootor – sellest lähemalt allpool). Kogu perioodi jooksul lasti välja ligikaudu 28 000 sõidukit. Autol oli sedaan-tüüpi neljaukseline täismetallist suletud kandevkere. Peatugedega esiistmeid sai pikisuunas reguleerida ja nende seljatugede kaldenurk oli muudetav (tahapoole kuni horisontaalasendini maha pööratav). Tagaiste oli kolmekohaline ja seda ei saanud reguleerida, küll aga sai selle keskmist käetuge üles pöörata. Tagaklaasil oli elektriline soojendus. Tellimisel paigaldati ka tumendatud klaasid ja peatugedega tagaiste. Mootoriks oli eelkambri tüüpi leeksüütega ja ridapaigutusega 4-silindriline bensiinimootor ZMZ-4022.10 töömahuga 2,445 liitrit, kompressiooniga 8,0, võimsusega 75 kW (102 hj) töökiirusel 4500 p/min ning pöördemomendiga 181,5 Nm (18,5 kgm) töökiirusel 2400-2600 p/min. Karburaatoriks oli kolmekambriline K-156 (koosneb kahest peakambrist ja ühest abistavast eelkambrist).

GAZ-3102 baasil tehti järgmisi modifikatsioone:

GAZ-310207 (troopilise (kuiva või niiske) kliimaga riikidele),

GAZ-3102L (pikendatud variant) – aastast 1987,

GAZ-31014 – aastast 1985,

GAZ-31015 (2,67-liitrise Mercedes-Benz mootoriga) – aastast 1989,

GAZ-31016 (3,4-liitrise mootoriga sõidukilt GAZ-3105),

GAZ-31017 (turbomootoriga ZMZ-4064),

GAZ-3106М (täisveolise auto käiguvõimeline makett kerega 3102) – aastast 1986.

Tuleb märkida, et mudelit „3102” ei müüdud ametlikult erakätesse ja eraisikud võisid seda endale saada ainult kahel viisil – ostes organisatsioonidest mahakantud sõidukeid või tuues autosid uuesti maale riikidest, kus neid müüdi (Kreeka, Austria, Šveits, Norra, Belgia, Soome jne.). Umbes 1989. aastast tekkis selleks kolmas viis – hea tutvuse kaudu suure raha eest ostmine. Selle auto eest küsiti ligemale kaks korda rohkem raha kui GAZ-2410 eest, mis tol ajal maksis umbes 16 000 rubla. Niisuguse hinnaga ei saanud neid autosid peaaegu mitte keegi osta.

Tehases prooviti mudelit „3102” ka taksoteenistusele kohandada – paremal näidatud taksomodifikatsiooni GAZ-3102 lasti välja väga  piiratud koguses: näiteks Moskvas (pildil on kujutatud just Moskva sõiduk) töötas neid ainult kaks tükki.

1992. aastal võeti GAZ-2410 tootmisest maha ja selle asemele tuli GAZ-31029. Pärast seda toimus mudelite ühtlustamine – 3102 on märgatavalt sarnane mudeliga 31029. Täpsemalt muudeti keret (kadus tuntuks saanud seljatagune paak, muutusid mõned tugevduselemendid, 1993. aastast aga hakati eesmistele poritiibadele suunatulesid paigaldama), samuti hakati kasutama tavalisi 402.1 ja 4021.1 mootoreid ning lihtsustati tunduvalt salongi sisustust. Ei ole täpselt teada, millal just liikus eesmine numbrimärk põrkeraua alt põrkeraua peale. Võib arvata, et ka see on ühtlustamise tulemus.

Peamiselt värviti eelkambriga „Volgad“ nelja värvi – valgeks, mustaks, beežiks või helehalliks. Seejuures olid kuni 1985. aastani ülekaalus valged ja beežid sõidukid, hiljem aga peamiselt mustad. Seejärel muutusid ülekaalukaks taas valget värvi sõidukid ja nendega liitusid helehallid. Siinjuures tuleb märkida, et tootmise alguses võidi ilmselt välja lasta ka NSVL-i jaoks eksootilist värvi autosid, mida esitleti firmabrošüürides: pruuni metalliku moodi, sinised, helesinised ja muud toonid.

Vasakpoolsel fotol on näha GAZ-3102 ümberkujundatud variant, mille pakkus 1988. aastal välja NAMI.

Üllataval kombel toodetakse mudelit GAZ-3102 (nn. „direktori Volgat“) seniajani (mootoriga ZMZ-406). See auto on üle elanud nii mudeli GAZ-31029 kui GAZ-3110 ning jagab praegu konveierit kaasaegse autoga GAZ-31105. Võimalik, et see on GAZ-i jaoks omamoodi turundusnipp – mudelil 3102 on eelkambriga esimese variandi tootmisperioodi jooksul välja kujunenud teatud eksklusiivsuse maine, mistõttu tehas saab sellele sõidukile stabiilselt endisel hulgal tellimusi.

 

Fotodel on GAZ-3102 mudel valmistatud tootmiskoondises “Tantal” (Saraatov, Venemaa).  On meeldiv tõdeda, et esimene ( ja ainukene) partii numbrilist mudelit GAZ-3102 (numbriks A38) valmistati ainult 200-250 tükki. Järgmised partiid valmistati juba ilma artikli numbrita.

 

 

GAZ-3102 mudel valmistatud GAZ-i enda tehases. Võeti tootmisest maha, kui sama mudelit hakati valmistama tootmiskoondises “Tantal” (Saratov, Venemaa).

 

Vasakpoolse mudeli on valmistanud A.Špakov (Omsk, Venemaa). Parempoolse, GAZ-31024,  P. Kositsõn (Krasnojarsk, Venemaa).


Märkasid viga? Anna sellest meile teada