Spetsiaalne ratasšassii „930“

Spetsiaalne ratasšassii „930M“

специальное колесное шасси “930″
специальное колесное шасси “930М”

 

 

 

 

 

 

 

1960. aastal alustas SKB BAZ peakonstruktori V. A. Rozovi juhtimisel esimese BAZ-is konstrueeritud spetsiaalse ratasšassii väljatöötamist – selleks oli šassii „930“. Selle masina kallal alustati tööd peamiselt põhjusel, et taktikaline raketikompleks „Luna“ („Луна“) vajas šassiid. Kuigi šassii „930“ oli väliselt sarnane ZiL-i šassiiga „135L“, oli selle kandevõime 10 tonni ja selles kasutati sillapõhist jõuülekannet („135L“ šassiil oli külgskeemiga jõuvõtusüsteem). Esimene katseeksemplar valmistati juba 1961. aasta juuliks. Šassiile paigaldati kaks bensiinitoitel karburaatormootorit ZiL-375, kumbki võimsusega 180 hj ning hüdromehaaniline käigukast GMK-NAMI-020. Šassii raam oli taladest keevitatud. Kasutati sõltumatut õõtshoobadega torsioonvedrustust. Kabiin, mootorikamber ja rida muid elemente olid valmistatud klaasplastikust.
Šassiid „930“ ei antud tootmisse ja selle põhjuseks peetakse lõpuni väljatöötamata hüdromehaanilist käigukasti. Tolle mudeli asemel eelistati V. A. Gratševi poolt väljatöötatud moderniseeritud šassiid „135LM“, mida lõpuks ZAS-is tootma hakatigi. Märgime siinkohal ära, et seeriatootmises asendati ka ZiL-i hüdromehaaniline ülekanne mehaanilisega, nii et küsimus, mille tõttu just „135LM“ tootmisse anti, jääbki lahtiseks…

1964. aastal, kõrvuti mudelil „135МB“ põhinevate eksperimentaalsete šassiide ehitamisega, loodi spetsiaalse ratasšassii „930М“ modifitseeritud eksemplar (mõnedel juhtudel on seda nimetatud ka BAZ-932, kuigi tehasetähistuseks oli just „930М“). Selle eksemplari erinevuseks oli tugevdatud raam ja rataste sõltumatu hüdropneumaatiline vedrustus.

 


Märkasid viga? Anna sellest meile teada