GAZ-13B „Tšaika“

ГАЗ-13Б “Чайка”

Seeriatoodetud auto GAZ-13B „Tšaika“ (1961-1962).
Lahtist autot GAZ-13B toodeti väikese tiraažiga – neil sõidukitel oli lahtine nelja uksega kere, mille pehmet katuseosa tõsteti ja langetati juhiistmelt juhitava elektrohüdraulilise süsteemi abil.
Selliseid autosid mitte lihtsalt „ei jätkunud”… Paljud teadjamad remonditehased, autobaasid ja töökojad (peamiselt need, mis kuulusid Kaitseministeeriumile) tegid sellisel viisil oma tarbeks ümber tavalisi GAZ-13 sedaane. Peamiselt oli nende autode ülesandeks sõjaväeringkondades paraadidel osalemine. Arvatakse, et kõik tänaseks säilinud selle mudeli lahtised autod ongi tegelikult seeriatoodetud sedaanidest ümber tehtud. Siinjuures tasuks märkida, et kuna presentkatuse tõstemehhanismi dünaamikat oli äärmiselt keeruline järgi teha, siis ei teinudki remonditehased taolisi katuseid automaatselt tõusvateks. Selliste autode katust tõsteti ja langetati käsitsi. Reeglina võeti katus ära muidugi ainult üheks paraadipäevaks, sest just selleks olid need autod ümber tehtud. Samuti ei olnud kõik ümbertehtud „Tšaikad“ täpselt GAZ-13B koopiad – esines ka osaliselt äralõigatud katusega variante.
Ametlikult on lahtiste autode tootmisperioodiks aastad 1961-1962 (remonditehaste „loomingut“ ärgem siinkohal arvestagem), kuid mõnede andmete kohaselt täideti 70-ndate aastate lõpus GAZ-is unikaalne tellimus – valmistati kaks GAZ-13B paraadautot SDR-i kaitseministrile marssal Hoffmanile. Seejuures kasutati vanu GAZ-13B „Tšaikasid“, mis leiti Krimmist ühest valitsuse garaažist, kuna elektrohüdraulilise tõstemehhanismiga katust polnud enam kusagilt mujalt saada. Neid aluseks võttes panid spetsialistid kokku põhimõtteliselt uued ja kõige hilisemad GAZ-13B eksemplarid tehase ajaloos. Mõned aastad näidati neid sõidukeid Berliini Alexanderplatzil toimuvate pidustuste teleülekannetes.
Võrreldes tavaliste GAZ-13 sõidukitega kasutati GAZ-13B eksemplare üks või kaks suurusjärku vähem. Mõned neist terveksjäänud lahtistest autodest töötasid isegi 1980. aasta olümpiamängudel.

 

 

Fotol on tootmiskoondise “Agat” toodetud GAZ-13B. Antud mudel on originaalist sama kaugel, kui Maa Päikesest – mudeli tegemiseks on lihtsalt GAZ-13 mudelilt katus ära võetud.

 

 

 

GAZ-13B mudel. Valmistanud E.Baburin (Moskva, Venemaa)

 

 

 

Mudel on valmistatud töökojas “V.Olga” (Rovno, Ukraina)

 

 

 

 

Mudeli on valmistanud M.Mikešin

 

 

 

 

 

Paraadauto GAZ-13B mudel on valmistatud töökojas “MD-studija”


Märkasid viga? Anna sellest meile teada